Khamis, November 13, 2008

DR. KHIR REDAKAN KETEGANGAN PAK LAH-MAHATHIR


Saya berpeluang bertemu dengan bekas Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Dr. Khir Toyo pada petang Rabu lalu untuk menemubual calon Ketua Pemuda UMNO Malaysia itu. Sebelum ini saya sudah bertemu dengan ahli parlimen Jerlun, Datuk Mukriz Mahathir dan ahli parlimen Rembau, Khairy Jamaluddin.

Bagi saya, di antara mereka bertiga, Khairy paling petah berhujah tetapi kemampuan anak Jawa ini untuk menjadi Ketua Pemuda tidak boleh dipandang enteng. Beliau mahu mengembalikan kegemilangan pemuda di zaman Datuk Harun Idris dan Tan Sri Syed Jaafar Albar.

Dapatkah Dr. Khir diterima oleh para perwakilan? Sebagai bekas Menteri Besar Selangor, Dr. Khir telah berjaya membangunkan Selangor seperti Tan Sri Muhammad Muhd. Taib dan Tan Sri Abu Hassan Omar. Kemiskinan tegar berjaya dikurangkannya. Begitu juga bilangan setinggan di Selangor berjaya dikurangkannya.

Beliau sepatutnya tanding naib presiden UMNO kerana pada tahun 2004 beliau menang ahli majlis tertinggi UMNO nombor 1. Biasanya ahli majlis tertinggi nombor 1, mudah menang kerusi naib presiden seperti mana Ali Rustam dan Tengku Ahmad Riathaudeen. Tetapi oleh kerana beliau tidak ada jawatan dalam kerajaan, beliau rasa jawatan ketua pemuda lebih sesuai untuk beliau.

Beliau adalah calon alternatif di antara menantu Perdana Menteri, Pak Lah dan anak bekas Perdana Menteri, Dr. Mahathir Mohamad. Sebagai anak orang kampung, Dr. Khir lebih tidak ada protokol berbanding Khairy dan Mukhriz. Beliau pernah hidup susah. Jadi apabila pemuda mahu memperjuangkan masalah kemiskinan, Dr. Khir lebih memahami masalah orang miskin berbanding dengan Khairy dan Mukhriz. Oleh itu kemungkinan Dr. Khir menang pada Mac depan tidak boleh dinafikan. Sampai bila ahli-ahli UMNO mahu lihat pergeseran Pak Lah-Mahathir berterusan? Jadi Dr. Khir menawarkan diri untuk menghentikan pergeseran ini.

Dr. Khir suka di kalangan exco pemuda yang tidak yes men. Dia suka dia diargue dalam mesyuarat. Oleh itu jika Dr. Khir terpilih sebagai ketua pemuda, beliau mahu pemuda lebih kritikal dan beliau dari dulu bersikap kritikal dalam apa jua isu.

Dr. Khir pernah diserang dengan isu Bukit Cherakah tapi beliau menang dalam isu itu walaupun pada mulanya ia menimbulkan kemarahan Perdana Menteri. Tetapi anak Jawa ini tidak jatuh walaupun setiap hari Utusan Malaysia menyerangnya seolah-olah ada agenda untuk menjatuhkannya. Itulah kelebihan Dr. Toyo.

Saya kira jika Dr. Khir diberi peluang memimpin pemuda, beliau akan menjadi ketua pemuda yang berani dan lantang seperti Datuk Harun Idris dan Tan Sri Syed Jaafar Albar. Terpulanglah kepada para perwakilan untuk membuat keputusan.