Memaparkan catatan dengan label apa. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label apa. Papar semua catatan

Jumaat, September 30, 2016

APA MOTIF PEGAWAI KHAS MB VIRALKAN SENARAI CALON BN?

Pagi semalam seorang pegawai khas Menteri Besar Terengganu telah menviralkan senarai calon Barisan Nasional (BN) Terengganu dalam grup whatsapp Politik Kedai Kopi (PKK). Tak tahu apa motif beliau berbuat demikian sehingga ia menjadi heboh di Terengganu apabila senarai itu disalin dan diedarkan kepada grup whatsapp yang lain pula.

Tak dapat dipastikan siapa yang buat senarai tersebut sama ada orang pembangkang atau orang Umno sendiri yang mahu mengerat calon-calon tertentu. Orang yang mahu jadi calon tersenyum tengok nama mereka ada dalam senarai tetapi mereka tak sedar ini semua strategi untuk mencantas mereka dari awal lagi.

Yang nak jadi calon tetapi nama tak keluar seronok kerana mereka tidak dikerat dari awal. PRU lambat lagi kenapa tiba tiba senarai calon keluar pada masa sekarang. Adakah ia mahu test market cita rasa pengundi sama ada nama yang disenaraikan itu diterima oleh pengundi atau tidak.

Meneliti senarai 32 calon DUN dan 8 calon parlimen ini ia jelas menunjukkan bahawa ia dibuat oleh bukan penyokong MB, Ahmad Razif Abdul Rahman kerana nama Razif diletakkan sebagai calon parlimen Kuala Nerus. Timbalan Menteri Komunikasi dan Multi Media, Datuk Jailani Johari  (JJ) diletakkan di DUN Kuala Berang yang mungkin dilantik sebagai bakal MB Terengganu selepas PRU akan datang.

Maka yang kita nampak mungkin orang JJ yang buat senarai calon BN ini. Atau mungkin orang yang buat senarai ini adalah musuh JJ yang sengaja mahu melaga-lagakan JJ dengan Razif.. Daripada 32 calon DUN itu seramai lapan orang atau 25 peratus orang muda yang akan bertanding. Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin telah melahirkan hasrat supaya lebih ramai orang muda diletakkan sebagai calon BN dan 25 peratus ini agak kecil. Sepatutnya calon muda ditingkatkan lagi kepada 30 peratus.


Siapa lapan orang calon muda tersebut? Di Besut, Zahari Mat diletakkan di DUN Hulu Besut menggantikan Nawi Mohamad. Nawi dalam ucapannya di Hulu Besut baru-baru ini berkata beliau tak nak bertanding lagi dan mahu memberi laluan kepada orang muda.

Di Setiu, penyandang DUN Jabi, Iskandar Jaafar masih muda. Beliau adalah Exco Pemuda Umno Malaysia. Di Kuala Nerus, pegawai MB, Ahmad Nidzam Abd Karim juga orang muda ditonjolkan sebagai pengganti Razif di DUN Seberang Takir.

Di Kuala Terengganu, Badrol Hisham Zaki yang dinamakan di DUN Ladang juga orang muda. Di Marang, bekas Ketua Pemuda Umno negeri,  Saiful Bahri Baharuddin diletakkan di parlimen Marang. Di Hulu Terengganu, Ketua pemuda negeri, Johari Abu Bakar ditonjolkan sebagai calon DUN Manir.

Di Dungun, anak bekas Ketua Bahagian, Azadi Rosli dicalonkan di DUN Sura manakala di Kemaman, orang kuat Pegawai Pegawai Pembangunan DUN Chukai, Che Wan Asri Che Wan Abdullah juga orang muda diletakkan di DUN Chukai.

Semua grup whatsapp yang menerima senarai calon tersebut telah membahaskan isu ini semalam. Ramai yang menganggap jika ini senarai calon BN yang sebenar pada PRU akan datang, maka PAS yang akan memerintah Terengganu. Maka sudah pasti mereka yang ada dalam senarai ini akan ditukarkan di saat saat akhir untuk pastikan BN  kekal memerintah Terengganu.

Jika berlaku pertandingan tiga penjuru di antara BN dengan PAS dengan Amanah, maka peluang BN untuk menang adalah cerah tetapi jika ahli Umno masih mengamalkan peteh keting, maka PAS yang menerima keuntungan dari perpecahan ahli ahli Umno ini. Sama samalah kita tunggu senarai sebenar calon BN pada PRU akan datang yang mana PRU  dijangka diadakan pada bulan Mei tahun hadapan.

Khamis, Julai 28, 2016

APA AGENDA MAT SAID AMBIL ALIH PERKASA TERENGGANU?

Tahniah kepada Datuk Seri Ahmad Said yang dilantik sebagai Pengerusi Perkasa Terengganu. Ramai terkejut tiba tiba ADUN Kijal itu terlibat dengan Perkasa pula. Dengan Umno Bahagian Kemaman pun dia tak peduli, tiba tiba nak jaga Perkasa pulak.

Apa motif beliau? Perkasa selama ini dianggap sebagai NGO rasis oleh parti pembangkang dan dapatkah Ahmad Said memberi masa kepada Perkasa Terengganu? Adakah Perkasa akan dijadikan parti politik?

Kita semua sedia maklum bahawa Tun Dr Mahathir Mohamad banyak membantu Perkasa. Walaupun Datuk Ibrahim Ali menafikan bahawa Perkasa akan dijadikan parti politik, tetapi cakap cakap orang politik tidak boleh dipercayai. Hari ini nafi, esok jadi.

Apa yang kita nampak seperti mana kata bekas PM itu bahawa dia akan menubuhkan parti baru, kemungkinan Perkasa akan dinaiktarafkan dari NGO kepada parti politik. Jika benar Perkasa jadi parti politik kumpulan Dr Mahathir, dapatkah pembangkang seperti DAP menerima Perkasa?

Ketika majlis sambutan hari raya Perkasa di Kuala Lumpur baru baru ini, Tan Sri Muhyiddin Yasin dan Datuk Seri Mukhriz Mahathir turut hadiri majlis tersebut menguatkan lagi spekulasi bahawaa apabila ROS meluluskan permohonan naik taraf Perkasa, maka Ibrahim Ali akan menyerahkan jawatan Presiden Perkasa kepada Muhyiddin Yasin.

Pada hari Ahmad Said menerima jawatan Pengerusi Perkasa, beliau menolak tawaran dilantik sebagai Timbalan Exco yang diumumkan oleh MB, Ahmad Razif Abdul Rahman. Kononnya jawatan itu menghina beliau kerana dari MB jadi Timbalan Exco.

Kita harus ingat Ahmad Said sendiri pernah tawarkan jawatan Exco kepada Datuk Seri Idris Jusoh apabila bekas MB itu tidak diterima oleh pihak istana. Idris menolaknya tetapi Ahmad Razif tidak menawarkan jawatan Exco kepada Ahmad Said kerana pertukaran Exco memerlukan perkenan istana. Sebaliknya MB mengekalkan semua Exco yang dilantik Ahmad Said selepas PRU13.

Maka Ahmad Razif tidak mahu menyinggung perasaan mana mana Exco yang kena gugurkan jika lantik Ahmad Said sebagai Exco sebaliknya dengan melantik ADUN Kijal itu sebagai Timbalan Exco tidak menggugurkan kedudukan ADUN yang lain.\

Sepatutnya Ahmad Said terima jawatan Timbalan Exco walaupun ia dianggap sebagai down grade kalau benar beliau ada semangat untuk mengukuhkan Umno Terengganu. Ahmad Said kena ikut jiwa besar Datuk Seri Dr Salleh Said Keruak yang menerima jawatan Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan Sabah apabila beliau ditamatkan sebagai Ketua Menteri Sabah. Malah Tan Sri Pairin Kitingan pun dari seorang Ketua Menteri menerima jawatan Menteri Kerjaraya Sabah.

Pada tahun 1995, Tan Sri Dr Yusof Noor terima jawatan Exco Agama apabila dia jadi ADUN Kg Raja wa;laupun pernah jadi Menteri Pembangunan Usahawan dan ahli majlis tertinggi Umno yang dapat undi tertinggi. Oleh itu tidak timbul soal down grade jika kita ikhlas berjuang untuk parti.

Bercakap tentang Perkasa Terengganu, ramai ahli Perkasa yang tidak menerima Ahmad Said sebagai Pengerusi Perkasa Terengganu akan keluar dari Perkasa beramai-ramai. Mereka tidak mahu melihat Ahmad Said menggunakan Perkasa untuk kepentingan peribadinya.

Dalam pada itu saya ingin mengulas kenyataan ADUN Ajil, Ghazali Taib yang mengatakan Ketua Umno bahagian Dungun, Datuk Din Adam dan Pengarah UKOM, Datuk Rosol Wahid sebagai bodoh kerana membidas keengganan Ahmad Said menerima jawatan Timbalan Exco.

Din Adam dan Rosol Wahid berhak membuat komen kerana mereka mahu melihat Umno Terengganu tenang dan stabil. Sejak Ahmad Razif jadi MB dua tahun lepas, politik terengganu asyik berkocak yang menyebabkan rakyat yang rugi gara gara tindakan Ahmad said. Jika benar Ahmad said sayang kepada Umno, sepatutnya beliau terima jawatan Timbalan Exco.




Sabtu, April 02, 2016

APA LAGI AHMAD SAID MAHU?

Datuk Seri Ahmad Said bagaikan abang saya, saya sentiasa mempertahankan beliau...apa sahaja yang berlaku kepada beliau, sayalah orang yang akan berjuang habis-habisan mempertahankannya.

"Walau apa yang pernah dilakukannya kepada saya, di dalam hati saya, beliau tetap saya anggap sebagai abang.

"Apa yang dilakukan itu, saya sentiasa maafkan," demikian luahan Menteri Besar Terengganu Datuk Seri Ahmad Razif Abdul Rahman mengenai perasaannya terhadap bekas menteri besar Datuk Seri Ahmad Said pada temu bual eksklusif Bernama di kediaman rasmi, Seri Iman, di Kuala Terengganu semalam.

Ahmad Razif berkata demikian semasa ditanya tentang tindakan Ahmad yang mengemukakan usul undi tidak percaya terhadapnya pada sidang DUN Terengganu pada 8 Mac lepas, yang kemudiannya ditolak oleh Speaker Datuk Mohd Zubir Embong kerana ia dibuat tanpa notis dan melanggar peraturan DUN.

Dengan genangan air mata ketika membicarakan perkara itu, beliau berkata kerana hubungan 'abang dan adik' itu jugalah beliau tetap meneruskan legasi Ahmad malah menambah peruntukan sedia ada dalam pelbagai projek kerajaan negeri.

Menurutnya beliau pernah bertemu Ahmad, yang juga Anggota Dewan Undangan Negeri (DUN) Kijal, untuk berbincang tentang pembangunan negeri dan Ahmad memintanya supaya meneruskan legasinya.

"Beliau minta saya teruskan legasi beliau, maka saya teruskan dengan penambahan peruntukan RM331 juta di Kenyir. Begitu juga janji saya kepada beliau untuk terus membiayai kos zoo di Kemaman dengan RM5 juta setahun, melaksanakan jambatan ikonik di Kijal degan peruntukan RM15 juta," katanya.

Ahmad Razif, yang menggantikan Ahmad sebagai menteri besar pada 23 Mei 2014, berkata beliau juga melaksanakan pusat boling di Kijal dengan kos RM30 juta, membina jalan di Awana Kijal sebanyak RM200 juta serta meneruskan projek perumahan di Sri Bandi, Kemaman.

"Ini akan saya teruskan walaupun (dalam keadaan) apa yang berlaku sekarang kerana itulah janji saya kepada beliau. Saya berjanji akan memberi komitmen kepada janji saya.

"Kepada penduduk Kijal, janganlah bimbang, walau dengan situasi yang berlaku ini, segala projek itu tidak satu pun dikurangkan malah mungkin ditambah lagi," katanya.

Ahmad Razif juga menegaskan bahawa beliau tidak menyimpan sebarang dendam terhadap Ahmad.

"Saya tidak pernah ada apa-apa perasaan dendam kepada beliau dan kerana itulah juga saya menyokong apa sahaja yang dilakukan dan dilaksanakan sebelum ini. Saya akan terus menyokong.

"Dalam saat beliau susah, saya bantu (kerana) sebagai seorang adik, (saya) kena bantu beliau...dalam kekecohan yang berlaku sebelum ini, sayalah seorang (daripada yang membantu) atas dasar adik membantu abang.

"Saya membantu beliau, saya sentiasa mempertahankan beliau dan apa sahaja yang berlaku kepada beliau, sayalah orang yang akan berjuang habis-habisan mempertahankannya," katanya.

Bagaimanapun, Ahmad Razif meminta beliau tidak diganggu dengan perkara-perkara yang hanya akan merugikan banyak pihak dan perancangan kerajaan negeri, serta berharap kemelut dengan Ahmad akan berakhir dengan baik.

"Berilah peluang untuk saya melaksanakan projek...jika saya diganggu dengan bermacam-macam cara dan suasana politik sekarang, maka tidak dapatlah saya menjalankan projek saya.

"Mungkin saya tidak boleh melaksanakan Transformasi Terengganu Baru (TTB) yang berusia setahun 10 bulan 21 hari ini...jadi, macam mana dalam tempoh itu kita boleh melihat kejayaan," jelasnya.

Pada masa sama, Ahmad Razif berkata beliau berpuas hati kerana dapat melihat pergerakan TTB semakin diterima semua rakyat Terengganu.

"Beri masa kepada saya dua tahun lagi...Insya-Allah, saya yakin dan percaya segala gagasan yang saya cetuskan ini dapat kita lihat pada 2020 nanti," kata beliau.

Ulasan saya, sedih juga dengar keluhan MB terhadap "abangnya", Ahmad Said. Ahmad Razif adalah ADUN pertama yang menyokong Ahmad Said apabila Ahmad Said diumumkan oleh pihak istana sebagai pengganti Datuk Seri Idris Jusoh pada tahun 2008.

Ahmad Razif tidak pergi ke Kuala Lumpur menyertai ADUN-ADUN  lain yang menyokong Idris Jusoh sebaliknya beliau menyokong Ahmad Said. Dalam wawancara saya dengan beliau pada tahun 2008 untuk Warta Parlimen Kepala Batas, beliau terkejut apabila mengangkat sumpah sebagai Exco,  beliau orang pertama mengangkat sumpah dan ini bermakna beliau adalah Exco paling kanan.

Itulah pengorbanan Ahmad Razif menolong Ahmad Said pada tahun 2008. Pada tahun 2014, Ahmad Razif pula dilantik MB, sepatutnya Ahmad Said menolong Ahmad Razif pula menstabilkan politik Terengganu dan bukannya mengkucar-kacirkan politik negeri.

Ahmad Said seolah-olah tidak percaya kepada qada dan qadar. Zamannya sebagai MB sudah berlalu. Sokonglah MB baharu seperti mana beliau selalu sebut dalam ucapannya, sekarang orang sokong kita jadi YB, bila tiba giliran orang lain jadi YB, kita kena sokong orang baharu pula. Takkan Ahmad Said sudah lupa ucapannya itu.

Sebaik-baik sahaja Ahmad Razif jadi MB pada tahun 2014, apabila Ahmad Razif ada program sulung di Kemaman, beliau merendah diri mengunjungi rumah bekas MB itu di Teluk Kalong. Dalam pertemuan itu Ahmad Said minta MB teruskan semua projek di Tasik Kenyir dan Bandar Baru Kijal yang dipatuhi MB.

Apa lagi Ahmad Said mahu? Beliau nak jawatan Pengerusi Ladang Rakyat, MB lantik beliau. Mana ada orang keluar dari Umno  bila masuk semula Umno dapat semula jawatan Ketua Umno Bahagian kecuali Ahmad Said seorang. Orang lain dah keluar Umno, kena bertanding semula jawatan Ketua Bahagian.

Ahmad Said sepatutnya bersyukur dengan apa yang beliau dapat. Menjelang PRK Kijal pada tahun 1990, Tan Sri Wan Mokhtar Ahmad selaku MB ketika itu mahu hantar nama Cikgu Johar sebagai calon BN tetapi SB kata kalau letak Cikgu Johar, BN kalah. oleh itu SB mencadangkan BN letak Ahmad Said untuk menentang Ahmad Shabery Cheek calon PKR.

Maka Wan Mokhtar ambil pen padam nama Cikgu Johar gantikan dengan nama Ahmad Said. Sepatutnya Ahmad Said bersyukur. Jika bukan kerana bantuan SB, Ahmad Said tak dapat jadi calon.

Pada tahun 2004, nama Ahmad Said sudah tiada dalam senarai calon BN walaupun beliau Ketua Umno Bahagian Kemaman. Tetapi dengan bantuan Setiausaha Umno Bahagian, Zahari Said yang rapat
dengan Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Terengganu, Idris Jusoh, maka Ahmad Said kekal sebagai calon BN Kijal.

Pada tahun 2008 sekali lagi Idris gugurkan nama Ahmad Said sebagai calon dan menggantikannya dengan nama Mufti Terengganu, Datuk Ismail Yahya. Tetapi Ahmad Said sempat menemui Pak Lah di Putrajaya yang menyebabkan namanya kekal lagi sebagai calon BN. Pada tahun yang sama tiba tiba Ahmad Saiid diumumkan sebagai MB baharu menggantikan Idris Jusoh.

Ahmad Said tidak pernah bermimpi untuk jadi MB tetapi selepas 18 tahun aktif dalam politik beliau dilantik jadi MB. Beliau sepatutnya bersyukur dengan nikmat Allah ini. Sudah 21 tahun Ahmad Said jadi ADUN Kijal (kecuali 1999 hingga 2004) apa lagi Ahmad Said mahu? Cukuplah. Bersaralah dari politik secara baik kerana jika Datuk Seri terus mengganggu pentadbiran Ahmad Razif, orang Umno Kemaman sendiri yang akan menghancurkan karier politik Datuk Seri. Tunggulah waktu itu.


Sabtu, Jun 15, 2013

APA NAK JADI DENGAN UMNO?

Wanita UMNO Kelantan menyarankan supaya jawatan Ketua Wanita UMNO yang kini disandang oleh Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil turut tidak dipertandingkan pada pemilihan parti hujung tahun ini. Pada masa sama, Ketuanya, Datin Rahimah Mohamad berkata, pergerakan itu mahu supaya semua petualang dan pengkhianat parti pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) dibersihkan sebelum UMNO mengadakan pemilihannya. Rahimah berkata, kedua-dua perkara tersebut diputuskan pergerakan itu pada mesyuaratnya semalam dan disokong sebulat suara oleh ketua-ketua Wanita bahagian yang hadir. Katanya, Wanita UMNO negeri berpendapat, semua jawatan tertinggi dalam parti termasuk ketiga-tiga sayap iaitu Wanita, Pemuda dan Puteri, tidak perlu dipertandingkan bagi menjamin keutuhan UMNO sebagai tunjang kerajaan. "Bila ada pertandingan akan ada masalah, jadi untuk mengelakkan perselisihan dalam UMNO maka sewajarnya jawatan tertinggi parti termasuk jawatan ketua-ketua sayap tidak dipertandingkan. "Wanita UMNO Kelantan yakin bila jawatan tertinggi dikekalkan, ia akan membantu kekuatan parti bagi menghadapi pakatan pembangkang dan cabaran mendatang," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini. Sebelum ini, Badan Perhubungan UMNO Negeri Sembilan mencadangkan jawatan Presiden dan Timbalan Presiden parti tidak dipertandingkan dalam pemilihan UMNO hujung tahun ini bagi memastikan kekuatan parti terus utuh dan cadangan itu disokong oleh banyak pihak. Mengulas 'pembersihan' petualang dan pengkhianat parti pada PRU-13 lalu, kata Rahimah, usaha itu perlu bagi memastikan UMNO benar-benar dianggotai individu yang ikhlas terhadap perjuangannya dalam membela dan mempertahankan agama, bangsa serta negara. Jelas beliau, kewujudan petualang dan pengkhianat dalam UMNO akan hanya menggugat masa depan parti orang Melayu terbesar itu dalam melaksanakan agenda perjuangannya. "UMNO perlu dipimpin dan dianggotai oleh mereka yang benar-benar ikhlas dalam perjuangannya untuk menegakkan agama, bangsa dan negara. Jatuh bangun UMNO akan turut memberi kesan kepada kedudukan agama Islam dan bangsa Melayu itu sendiri," katanya. Ulasan saya, apa nak jadi dengan UMNO ini? Selepas cadangan supaya jawatan presiden dan timbalan presiden tidak dipertandingkan, kini ada pula cadangan supaya jawatan ketua wanita tidak dipertandingkan. Selepas ini jawatan ketua pemuda dan ketua puteri pula dicadangkan tidak bertanding. Kalau begini cara berfikir ahli UMNo, jangan bertanding semua jawatanlah termasuk naib presiden, ahli majlis tertinggi, exco pemuda, exco wanita dan exco puteri. Datin Rahimah tidak terfikir bahawa kes lembu Shahrizat yang menyebabkan BN gagal dapat majoriti dua pertiga pada pilihanraya umum lalu? Kenapa pemimpin macam Shahrizat perlu dikekalkan kerana ia punca BN tak dapat majoriti dua pertiga. Dalam mengekalkan jawatan Sharizat rela jawatan Menteri Wanita diberi kepada PBB komponen BN dari Sarawak kerana bimbang Halimah Sidique dilantik sebagai menteri.

Jumaat, September 16, 2011

MANSUH ISA, APA JAMINAN BN MENANG?


Perdana Menteri Malaysia yang pertama, Tunku Abdul Rahman memperkenalkan ISA tetapi PM keenam, Datuk Seri Najib Tun Razak memansuhkannya. Pembangkang bersorak kerana selama ini mereka menuntut penghapusan ISA.Akhirnya kerajaan BN mendengar tuntutan mereka.

ISA sudah dimansuhkan. Apa jaminan dengan pemansuhan ini, BN akan menang dengan majoriti besar pada pilihanraya umum akan datang? Saya yakin para pengundi yang menyokong pembangkang tetap mengundi pembangkang walaupun BN memansuhkan ISA. Mereka tidak berminat dengan reformasi yang dilakukan Najib sebaliknya mereka berminat mahu memerintah negara.Mereka lebih berminat menjadi PM, TPM, menteri. oleh itu keputusan Najib tidak menguntungkan BN.

Bagi yang pernah ditahan di bawah ISA seperti Datuk Ibrahim Ali, baginya ISA penting sebagai senjata terakhir kerajaan kepada rakyat yang menggunakan isu perkauman dan isu agama.oleh itu saya tidak nampak pemansuhan ISA menyebabkan para pengundi pembangkang mengundi BN.

Kita mahu dengar komen PM keempat, Tun Dr Mahathir tentang pemansuhan ISA ini. saya rasa Dr Mahathir tidak setuju kerana ia merugikan kerajaan. ISA perlu ada tetapi tidak wajar digunakan sewenang-wenangnya. Bekas pemimpin PKR, Datuk Zaid Ibrahim sanggup letak jawatan menteri bila Syed Hamid Albar menggunakan ISA untuk menahan beberapa rang pemimpin politik.

ISA dilihat sebagai zalim kerana menahan tanpa bicara selama 60 hari tetapi kepentingannya tetap ada kalau negara dalam darurat. Dr mahathir pernah menggunakan ISA untuk menyelamatkan negara dari berlakunya tragedi 13 Mei berulang apabila menangkap ramai pemimpin kerajaan dan pembangkang dalam operasi lalang 1987.hamu

Menteri dalam Negeri, Hishamuddin akan dikenang dalam sejarah sebagai menteri yang menghapuskan ISA bersama sepupunya, Najib tetapi suatu hari nanti jika berlaku tragedi seperti 13 mei, ketika itu kerajaan baru menyesal kerana ISA tidak boleh digunakan lagi untuk menangkap orang yang memainkan isu perkauman dan agama. Ketika itu menyesal sudah tidak berguna lagi.

Ramai orang Melayu marah dengan tindakan Najib yang tunduk kepada pembangkang tetapi mereka tetap setia dengan UMNO kerana mereka nampak UMNO sahajalah yang dapat membela nasib dan masa depan orang Melayu. Alahai Najib?

Jumaat, Julai 29, 2011

BUAT APA BANTU SEKOLAH CINA?


Buat apa Datuk Seri Najib membantu sekolah cina sebanyak RM1.1 juta di Kedah? Buang duit dan buang masa sahaja kerana orang Cina tidak akan mengundi BN dalam pilihanraya umum akan datang.

Oleh itu Perdana Menteri tidak perlu bantu orang Cina lagi kerana mereka tidak bersyukur dengan pemberian kerajaan BN selama ini. Jika mereka mahu bantuan, pastikan BN menang di Kedah pada masa akan datang.

Bila BN menang, bantulah sekolah cina itu.Bernama melaporkan berita ini dalam akhbar The Sun seperti mana berikut:-

The federal government has allocated RM1.1 million to seven Chinese national-type secondary schools and independent schools in Kedah, Prime Minister Datuk Seri Najib Abdul Razak announced today.

Among the recipients is the organising committee of the 100th anniversary celebration of Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan Keat Hwa 1, here, which has been allocated RM100,000.

The prime minister was at the school for a meet-the-people session and to attend the school's 100th anniversary celebration.

Sekolah Menengah (Persendirian) Sin Min Sungai Petani and Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan Keat Hwa received RM200,000 each while SMJK Keat Hwa 2, SMJK Chio Min, SM (Persendirian) Keat Hwa, SM (Persendirian) Sin Min Alor Setar and SMJK Sin Min Sungai Petani received RM100,000 each.

Najib, who is on a one-day visit to the state, handed over the funds to representatives of the schools at the event.

SM (Persendirian) Sin Min board member Ching Chuen Leong said the allocation showed that the prime minister cared for the well-being of such schools.

"National-type and independent schools have been relying on contributions from corporate companies and Parent-Teacher's Associations to finance its operations all this while.

"This assistance will help ease the burden borne by these schools and go a long way in helping to enhance the performance of students," he said.

SM (Persendirian) Sin Min principal Loo Tong Hua said the school management was touched by the gesture and said that they were grateful to the prime minister for the assistance. – Bernama

Khamis, Julai 28, 2011

BUAT APA WAN AHMAD LAYAN AMBIGA?


Buat apa Wan Ahmad SPR layan Ambiga berdebat? Buang masa sahaja kerana penyokong Bersih yang hadiri majlis debat di Shah Alam baru-baru ini sudah tutup minda mereka.Mereka tidak akan terbuka lagi apa sahaja cadangan SPR> Oleh itu tak perlulah Wan Ahmad layan lagi berdebat dengan Ambiga yang bodoh sombong itu.

Pengerusi BERSIH 2.0, Datuk S Ambiga dan timbalan pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Datuk Wan Ahmad Wan Omar akan bersemuka sekali lagi Jumaat ini untuk berhujah sama ada sistem pilihan raya Malaysia perlukan pembaharuan.

Kedua-dua mereka telah mengesahkan kehadiran masing-masing di forum "undang-undang pilihan raya, SPR & reformasi pilihan raya" anjuran Persatuan Promosi Hak Asasi Manusia (Proham) di Dream Centre di Seksyen 13, Petaling Jaya.

Ahli jawatankuasa Proham, Datuk Dennison Jayasooria memberitahu Malaysiakini bahawa kedua-duanya telah memaklumkan kepada beliau mengenai kehadiran mereka di forum tersebut.

"Bagaimanapun, kita akan memfokuskan kepada topik yang berlainan daripada ceramah semalam,' katanya.



Bagaimanapun, Jayasooria berkata, hadirin di ceramah Jumaat ini adalah "berbeza sama sekali" dan ahli panelnya termasuk peguam Datuk Muhammad Shafee Abdullah dari Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Asean. Moderatornya ialah Tan Sri Ramon Navaratnam dari Proham.

Khamis, Julai 14, 2011

APA MOTIF PAK LAH?


Dua hari lepas dalam posting saya, Bekas Menteri Pengkhianat Bangsa? saya tak sebut nama bekas menteri yang mengatur temujanji si pundek Ambiga dengan Yang Dipertuan Agong. Tetapi oleh kerana semua orang sudah tahu bekas menteri kanan yang dimaksudkan itu ialah Pak Lah, maka kita tertanya-tanya apa motif Pak Lah berbuat demikian.

Malah dalam Malaysiakini Pak Lah mengaku ada menemui Ambiga sebelum perhimpunan haram 9 Julai itu dan kononnya beliau telah menasihati Ambiga jangan adakan demonstrasi jalanan.

Menurut sumber, Pak Lah begitu kecewa apabila Najib tidak lantik menantunya, Khairy Jamaluddin sebagai timbalan menteri atau menteri. Kata sumber itu lagi, Pak Lah dikatakan setiap dua minggu sekali mengadap Najib minta Najib lantik menantunya sebagai timbalan menteru atau menteri.

Najib tidak respon kepada permintaan Pak Lah kerana kuasa melantik menteri adalah prerogatif beliau. Siapa sahaja mahu jumpanya, Najib layan tetapi Najib ada pertimbangan sendiri untuk lantik siapa sebagai menteri dan timbalan menteri.

Sebagai ketua pemuda, KJ sepatutnya tidak perlu memburu jawatan menteri. Buktikan diri anda hebat sebagai ketua pemuda, barulah Najib boleh pertimbangkan untuk melantiknya sebagai menteri selepas pilihanraya umum akan datang. Kenapa Pak Lah bimbang dengan kedudukan menantunya.

Jangan marahkan nyamuk kelambu dibakar. Marah kepada Najib tak lantik menantunya sebagai menteri, Pak Lah sanggup bersekongkol dengan Ambiga. Sewaktu Pak Lah jadi PM, Dr Mahathir sering mengkritiknya, kini giliran Pak Lah pula mengganggu Najib sebagai PM. Oleh itu Pak Lah cukuplah buat kerja mengarut.

Kerana andalah, Pak Lah, BN gagal mendapat majoriti dua pertiga pada pilihanraya umum 2008.Belum pernah BN menang sebegini teruk. Lima negeri kalah. Itu pun Pak Lah yang khayal dengan Islam Hadhari masih mahu memegang jawatan. Selepas diberi kata dua oleh Rafidah dalam mesyuarat majlis tertinggi UMNO kononnya Ku Li akan mendapat pencalonan bagi jawatan Presiden UMNO, barulah Pak Lah setuju untuk melepaskan jawatan Perdana Menteri.

Pak Lah gagal sebagai PM kerana di zaman Dr Mahathir Raja tidak berani bersuara. Sebaliknya di zaman Pak Lah, Raja berani menolak cadangan UMNO untuk melantik menteri besar.Inilah kelemahan Pak Lah.

Zaman awak sudah berlalu pak lah. Tak payah ganggulah Najib yang sibuk buat transformasi walaupun transformasi semestinya bermula di pejabat PM sendiri seperti kata Sang Kelembai dalam blognya, www.zaharinmy.blogspot.com

Ahad, Julai 03, 2011

APA LAGI SAMAD SAID HENDAK?


Apa lagi Sasterawan Negara A. Samad Said nak? Dia menyeru golongan intelektual menentang kezaliman yang dilakukan oleh kerajaan. kalau dia tak puas hati dengan kerajaan, pulangkan saja anugerah sasterawan negara itu.

Tak payahlah beliau dipanggil sasterawan negara walaupun hadiahnya RM60,000 seperti kata Siti Jarum dalam Mingguan Malaysia lebih rendah dari hadiah Maharaja Lawak sebanyak RM350,000.

Oleh itu jika mahu sangat sokong Bersih, tak payah jadi ambil anugerah kerajaan itu. Pulangkan sahaja wang dan anugerah lain. buat apa terima anugerah kerajaan sedangkan dia sendiri kata kerajaan tidak adil.

Apa lagi yang beliau mahu sedangkan novelnya dicetak berulangkali oleh DBP. Oleh itu sertailah Bersih dan tak perlu bergantung kepada royalti yang dibayar oleh DBP.

Bersedia menghadapi kemungkinan ditangkap ketika hambatan terhadap penyokong BERSIH 2.0 semakin meningkat, Sasterwan Negara, Datuk A Samad Said menggesa para intelektual supaya berhenti menjadi 'carma' tetapi berani membuat pendirian terhadap kekejaman dan ketidakadilan.

Beliau mencipta istilah 'carma' itu - singkatan kepada 'cari makan' -
semasa pelancaran buku kartunis dan penulis satira politik, Zunar di ibunegara malam tadi.

Beliau yang mesra dengan panggilan Pak Samad berkata penulis jarang membuat pendirian dan kebanyakan mereka adalah 'carma'.

Tegasnya, sikap mereka yang tidak bersedia membuat pendirian tersebut mengakibatkan kejahatan berkembang dan merebak.

Pak Samad kemudiannya mensasarkan kritikannya terhadap editor media arus perdana yang memburuk-burukkan perhimpunan 9 Julai anjuran BERSIH 2.0 bagi menuntut pilihan raya yang bebas dan adil.

Bagi media arus perdana, katanya, BERSIH adalah kotor.

Sabtu, Julai 02, 2011

SIASAT APA LAGI?


KDN ini asyik nak siasat sedangkan sudah lama akhbar Harakah dan Suara Keadilan dijual secara terbuka.

Apa pegawai KDN buat? Tidur ke? oleh itu KDN perlu ambil tindakan tegas termasuk kepada penjual Harakah yang sepatutnya untuk ahli PAS sahaja.

Akhbar Harakah dan Suara Keadilan bakal berdepan dengan tindakan undang-undang jika benar dua akhbar milik pembangkang itu diedar dan dijual secara terbuka.

Menurut Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri, Tan Sri Mahmood Adam, kementerian tidak pernah mengeluarkan sebarang permit ke atas akhbar Suara Keadilan milik Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu manakala akhbar Harakah hanya boleh diedarkan kepada ahli parti Pas sahaja.

Bagaimanapun, katanya, pihak berkuasa akan diarahkan menyiasat perkara itu memandangkan tiada laporan atau aduan diterima setakat ini.

“Jika benar sebagaimana yang didakwa, kita akan merampas dua akhbar itu daripada ia terus diedarkan secara terbuka, tetapi kita akan tetap siasat sama ada mereka hanya mengedarkan berbentuk risalah sahaja.

“Sesiapa yang mempunyai maklumat berhubung perkara itu, boleh memaklumkan terus kepada pihak Kementerian atau polis atau hanya menghubungi di talian 999,” katanya di sini hari ini.

Rabu, September 22, 2010

APA PAS NAK BUAT DENGAN RM4 BILION?


Apa yang PAS akan buat dengan RM4 bilion yang diterima daripada I'DA World Group Sdn. Bhd.? Dapatkah PAS tawan Malaysia dengan duit sebanyak itu pada pilihanraya umum akan datang? Benarkah wang sebanyak itu wujud?

Bayangkan jika benar RM4 bilion itu wujud, PAS akan gunakan wang ini untuk tawan semua kerusi parlimen tanpa perlu kepada DAP dan PKR lagi. Maka tercapailah cita-cita PAS untuk menawan Malaysia.

Nik Aziz menafikan menerima wang sebanyak itu tetapi adiknya, Nik Din yang menerima cek itu dari pihak syarikat dalam satu majlis. Yang peliknya kenapa syarikat itu bengong membuat mock cek sedangkan itu adalah sumbangan political fund yang disampaikan pula dalam majlis yang tidak pernah dibuat orang.

Parti politik menerima sumbangan adalah perkara biasa sama ada dalam UMNO atau PAS. Tetapi memberi cek kepada PAS secara terbuka dalam majlis adalah kerja orang bodoh yang boleh mengundang SPRM menyiasatnya.

Saya masih ingat ada seorang kawan saya menulis surat kepada bekas Menteri Kewangan yang mahu beliau menolongnya mendapatkan satu tender. Kawan saya tersilap sikit menulis dalam surat itu bahawa bila dapat tender kelak, dia akan beri sumbangan kepada UMNO. Bukan main marah setiausaha politik kepada Menteri kewangan itu kepada kawan saya kerana Menteri kewangan kata kalau surat itu tersebar ke tangan pembangkang, habislah UMNO.

Jadi kebodohan yang sama dilakukan oleh syarikat yang dapat projek di Kelantan ini. Nik Din kata wang itu untuk kerajaan negeri sedangkan di mock up cek itu jelas ia diberi kepada PAS Malaysia. Alangkah bertuahnya PAS Malaysia kalau benar ada wang sebanyak itu.

Kita ikuti berita penuh mengenai isu ini yang dipetik dari Utusan Malaysia hari ini sepertimana berikut:-

Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata, beliau tidak tahu-menahu mengenai sumbangan sebanyak RM4 bilion yang diberikan oleh sebuah syarikat, I'DA World Group Sdn. Bhd. (I'DA World) kepada Pas Kelantan.

Menteri Besar itu berkata, kerajaan negeri juga tidak pernah meluluskan projek untuk membangunkan Pantai Sri Tujoh, Tumpat seperti yang didakwa oleh Pengerusi Eksekutif I'Da World, Abdul Rahim Abdul Wahab.

"Sebagai ketua parti, saya tidak tahu pasal duit RM4 bilion, baru pagi ini saya tahu. Dia (Abdul Rahim) baru jumpa saya dua hari lepas dan dua bulan lepas juga dia (ada) datang juga.

"Mengenai projek di Pantai Sri Tujoh, nak lulus (sesuatu projek) kena buat surat, (hantar permohonan) ke Unit Perancangan Ekonomi Negeri (UPEN) dan kemudian ke Exco. Dia kata nak buat projek, saya kata marilah," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas Forum Model Baru Ekonomi (MBE) di Kota Darul Naim di Kota Bharu hari ini.

Sementara itu, Bernama melaporkan, adik Menteri Besar Kelantan, Nik Din Nik Mat mengesahkan beliau menerima replika cek bernilai RM4 bilion dari I'DA World atas sifat peribadi dan bukannya mewakili parti atau kerajaan Kelantan.

Katanya, beliau terpaksa berbuat demikian kerana tiada wakil kerajaan negeri atau Exco yang tampil mewakili Nik Aziz untuk menerima replika cek itu pada suatu majlis di sebuah hotel terkemuka di sini, dua hari lepas.

"Oleh kerana tidak ada wakil kerajaan negeri dan parti yang tampil menerima cek (replika) bernilai RM4 bilion itu, maka saya naik ke pentas itu sebagai bertindak atas sifat peribadi," katanya ketika ditemui di rumahnya di Kampung Pulau Melaka, dekat sini, hari ini.

Beliau diminta mengulas laporan akhbar mengenai I'DA World yang menimbulkan misteri dan kejutan apabila bermurah hati untuk menderma kepada Pas Kelantan bagi membangunkan negeri itu.

Ia sebagai sumbangan untuk kelulusan Projek Super Mega Seri Tujuh (S7) yang membabitkan kawasan seluas 144,000 ekar atau 576 hektar melibatkan kos RM313.71 juta.

Nik Din berkata, beliau tidak menaruh prasangka kepada mana-mana pihak dan tampil menerima replika cek itu kerana mengenali salah seorang anggota syarikat itu yang merupakan kawan baik beliau sejak di sekolah.

Replika cek bernilai RM4 bilion itu disampaikan oleh Pengerusi Eksekutif syarikat itu, Abdul Rahman Abdul Rashid, seorang anak Kelantan yang kini menetap di luar negara.

Selasa, Julai 27, 2010

APA JASA SAMSUDIN KEPADA UMT?


Bekas Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Samsudin Osman, dilantik sebagai Pro Canselor Universiti Malaysia Terengganu (UMT) yang pertama berkuatkuasa 1 Februari tahun ini.

Pelantikan beliau telah diperkenankan Canselor UMT, Raja Permaisuri Agong, Tuanku Nur Zahirah, pada majlis Konvokesyen Kali Kelapan yang berlangsung di Dewan Sultan Mizan UMT semalam.

Shamsuddin, 63, yang juga presiden Perbadanan Putrajaya, akan memegang jawatan tersebut sehingga 31 Januari 2013.

Pelik juga kenapa UMT lantik bekas KSN sebagai Pro Chanselor UMT? Apa jasa beliau kepada UMT? Lebih baik lantik bekas SUK Terengganu, Datuk Mokhtar Nong sebagai Pro chanselor sedangkan dia anak terengganu sedangkan Samsudin orang luar.

UMT atau nama lamanya KUSTEM sekurang-kurangnya ada juga berurusan dengan kerajaan negeri. Jadi apa salahnya lantik bekas SUK sebagai pro chanselor? saya sendiri tak tahu apa kriteria yang dibuat oleh Kementerian pengajian Tinggi dalam perlantikan Pro chenselor sesebuah universiti. kalau samsuddin jadi pro chenselor Universiti Malaysia sabah UMS) lojiklah, kerana beliau pernah jadi Pegawai Pembangunan Persekutuan di Sabah pada tahun 1990 dahulu.

Sabtu, Julai 17, 2010

APA DAH JADI?





Apa dah jadi dengan UMNO Bahagian Setiu? Empat ADUN tidak hadiri majlis perasmian mesyuarat perwakilan UMNO Bahagian Setiu yang dilakukan oleh Timbalan Presiden UMNO, Tan sri Muhyiddin yasin petang semalam.

Merekaialah ADUN langkap, Ashaari Idris; ADUN batu Rakit, khazan che mat; ADUN permaisuri, Abdul Halim Jusoh dan ADUN Jabi, Cikgu Ramlan. Mesti ada sebab kenapa mereka tidak hadir. Mungkin mereka tidak puas hati dengan Ketua UMNO Bahagian, Datuk Mohd. Jidin Shafee.

Pagi semalam ketika berada di The Mall, ada rakan beritahu empat ADUN itu tidak akan hadir mesyuarat perwakilan UMNO bahagian Setiu. bagi saya, walaupun mereka tidak puas hati dengan Ketua Bahagian, sewaktu perasmian sepatutnya mereka hadir. Bila Muhyiddin balik, baliklah empat orang ini. Apa yang berlaku amat memalukan kerana mereka tidak menghormati kehadiran timbalan Perdana Menteri ke Setiu.

Yang lebih memalukan dua orang ADUN itu ialah dua orang Exco, Ashaari dan Khazan che Mat. oleh itu Menteri Besar, Datuk Ahmad said wajar menggugurkan dua orang Exco ini kerana tidak mengormati kedatangan Timbalan Perdana Menteri. Mereka berempat jangan diberi peluang bertanding lagi dalam pilihanraya umum akan datang. Buat malu wakil rakyat BN bertindak macam budak-budak. Nak marah kepada Jidin pun, carilah masa lain untuk lepas geram. Jangan malukan Tan Sri Muhyiddin.

Rabu, September 09, 2009

APA DAH JADI DENGAN UMNO?


Apa dah jadi dengan UMNO? UMNO kalah kepada DAP dalam pendaftaran pemilih yang baru. Dahulu heboh Puteri UMNO sibuk mendaftar pengundi baru. Apa dah jadi dengan Puteri UMNO? Ketua Puterinya, Datuk Rosnah Shirlin kena arah semula puterinya bergerak cergas dalam mendaftarkan pemilih yang baru.


Bukannya susah sangat. SEtiap cawangan UMNO ada senarai ahli UMNO, pemuda dan puteri. Bila genap usia 21 tahun, terus puteri pergi cari orang berkenaan untuks uruhnya daftar sebagai pemilih di pejabat pos. Kaedah ini diamalkan saya sejak dahulu lagi.


Tiga orang anak saya bila genap usianya 21 tahun, terus saya ajaknya pergi ke pejabat pos untuk daftar sebagai pemilih. Anak ketiga saya, Siti Zatul Itri yang sambut harijadi yang ke 21 pada 4 Disember 2007 sempat mengundi pada pilihanraya umum 8 Mac 2008.


Berapa ramai ibubapa yang ada kesedaran tentang pentingnya menjadi pengundi kepada anak-anak kita seperti saya? Oleh itu kempen ini perlu bermula di rumah dengan ubah sikap ibubapa kita. Tanamkan dalam fikiran mereka bila anak mereka genap usia 21 tahun, ajak anak mereka ke pejabat pos untuk daftar sebagai pengundi. Jika semua ibubapa ada sikap seperti saya, puteri UMNO tak perlu buat kerja lagi.


Sekurang-kurangnya dalam rumah saya sudah ada lima undi yang dapat menentukan jatuh bangun BN. Pada tahun depan, anak lelaki sulung saya pula, Mohd. Zuwairi akan genap usia 21 tahun pada 7 Mei 2010. Maknanya menjelang pilihanraya umum akan datang, sudah ada enam undi dalam rumah saya untuk menentukan sama ada kerajaan BN kekal di Terengganu atau tidak.


DAP adalah parti yang paling aktif dalam membantu Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mendaftarkan pengundi baru yang melepasi umur 21 tahun sejak Pilihan Raya Umum Ke-12 (PRU-12) tahun lalu.


Ia diikuti oleh Pas, UMNO dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) manakala yang paling lembap adalah MIC dan Gerakan.


Timbalan Pengerusi SPR, Datuk Wan Ahmad Wan Omar ketika mendedahkannya berkata, rekod SPR itu adalah berdasarkan komitmen dan kerjasama positif parti-parti politik dalam menarik hampir empat juta rakyat Malaysia yang masih belum mendaftar sebagai pengundi.


Katanya, kerjasama SPR dengan parti-parti politik itu adalah menerusi Penolong Pendaftar Sementara (PPS) yang diberi kuasa oleh badan itu untuk berbuat demikian.


"PPS dari DAP mengatasi parti-parti lain di Selangor, Pulau Pinang, Perak dan Melaka.


"Daripada kutipan data pemilih baru sejak PRU-12, kita dapati kesedaran kaum Cina sebagai pengundi pilihan raya adalah yang paling tinggi sementara terendah adalah kaum India," katanya.


Wan Ahmad berkata, SPR menghargai daya usaha PPS dalam menarik minat orang ramai mendaftar menjadi pemilih memandangkan tanggungjawab besar yang dipikulnya berikutan setiap tahun terdapat 400,000 orang mencapai umur 21 tahun.


"Kumpulan PPS inilah yang paling berkesan dalam mencari dan mendaftarkan pemilih baru berbanding kakitangan SPR yang turun padang, diikuti di pendaftaran di pejabat pos dan kaunter.


"Tahun lepas terdapat kira-kira 2,000 PPS di seluruh negara. Mereka begitu rajin sekarang dan bila rajin, tinggilah pendapatan mereka yang diberi RM1 jika berjaya mendaftarkan seorang pemilih baru," katanya.


Sehubungan itu, Wan Ahmad berkata, beliau akan mencadangkan kepada SPR supaya menambah bilangan PPS sedia ada iaitu dari seorang setiap parti untuk satu Dewan Undangan Negeri kepada tiga hingga lima orang.


"Mungkin kita akan mencadangkan supaya setiap daerah mengundi diperuntukkan seorang PPS bagi setiap parti," katanya.

Khamis, Ogos 27, 2009

APA NAK JADI SPRM?




Apa nak jadi dengan SPRM? Banyak kes SPRM kalah. Kalau begini gayanya oang akan tidak hormati SPRM. Sebab itu SPRM mesti pastikan setiap kes yang didakwa di mahkamah hendaklah mempunyai bahan bukti yang kukuh. Rakyat akan terus persenda SPRM jika setiap kes yang dibawa ke mahkamah kalah.




Naib Ketua Umno Bahagian Seremban Mohd Nor Awang pada Rabu dilepas dan dibebaskan oleh Mahkamah Sesyen Seremban di sini daripada dua tuduhan memberi rasuah untuk tujuan politik.




Hakim Zamri Bakar berkata pihak pendakwaan telah gagal membuktikan kes prima facie terhadap kedua-dua tuduhan itu, masing-masing membabitkan wang tunai RM200 dan RM500.




"Tidak ada unsur rasuah dalam kedua-dua kes ini," katanya.




Mahkamah yang penuh sesak dengan penyokong Mohd Nor menjadi riuh apabila hakim membuat pengumuman itu menyebabkan mereka ditegur oleh Zamri.




Ketika ditemui pemberita di luar kamar mahkamah, Mohd Nor, 48, yang kelihatan sebak, berkata beliau berasa bersyukur kerana Ramadan kali ini mempunyai pengertian yang besar dalam hidupnya dengan pembebasannya itu.




"Alhamdulillah saya telah dibebaskan. Dengan ini saya bersyukur kerana segala tohmahan dan tuduhan terhadap saya telah dibersihkan," katanya.




Beliau dipertahankan oleh barisan peguam bela terdiri daripada Raftfizi Zainal Abidin, S. Parameswaran dan G. Jayaprakash.Mohd Nor, seorang ahli perniagaan, dituduh memberi suapan RM200 kepada Ketua Cawangan Umno Taman Zaiton Indah, Rezwat Shahril Zainal Ariffin, dalam sebuah kereta pada 1 Ogos tahun lepas.




Wang itu merupakan dorongan kepada Rezwat supaya beliau mencalonkan Mohd Nor sebagai calon Ketua Umno Bahagian Seremban untuk sesi 2008-2011.Tuduhan kedua pula membabitkan wang tunai RM500 yang didakwa juga diberikan kepada Rezwat untuk tujuan yang sama, pada 2 Ogos di sebuah tempat meletak kereta di belakang bangunan Centre Point.

Isnin, Julai 20, 2009

APA NAK JADI?


Dua wartawan sebuah akhbar tempatan yang sering memaparkan isu-isu sensasi dipanggil polis bagi memberi keterangan di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kuala Lumpur berhubung laporan muka hadapan akhbar tersebut semalam yang bertajuk "Restoran Berahi".


Kedua-dua wartawan tersebut dipanggil memberi keterangan selama dua jam iaitu dari pukul 8 hingga 10 malam.


Ketua Jabatan Siasatan Jenayah IPKKL Datuk Ku Chin Wah ketika dihubungi mengesahkan pihaknya memanggil kedua-dua wartawan tersebut berhubung pendedahan berani mengenai sebuah restoran yang kononnya menyediakan pelayan wanita seksi untuk melayan pelanggannya semasa menjamu selera.


Wartawan itu juga mendakwa perkhidmatan itu hanya terbuka kepada ahli restoran itu dengan perkhidmatannya diadakan pada hujung minggu tertentu sahaja.


Ku berkata laporan yang dikeluarkan itu adalah palsu kerana siasatan mendapati restoran tersebut tidak wujud.Difahamkan gambar yang didedahkan wartawan tersebut diperoleh melalui internet dan restoran tersebut sebenarnya berada di sebuah negara jiran terdekat.


Ku berkata kes itu disiasat mengikut Seksyen 8A Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984 kerana menyiarkan berita tidak benar dan berniat jahat.Akhbar itu berkata maklumat itu diperoleh berdasarkan e-mail yang dihantar orang ramai ke akhbar tersebut dan setelah sebulan membuat risikan, wartawannya berjaya menyelinap masuk di antara puluhan VIP yang mengunjungi restoran terbabit yang beroperasi dari jam 10 pagi hingga 11 malam.


Apa nak jadi dengan wartawan sekarang? Untuk melariskan Harian Metro, setiap hari berita sensasi dijadikan bahan muka depan. Kalau benar ia adalah berita palsu, ia amat menyedihkan kerana ia melanggar etika kewartawanan. Yang lebih menyedihkan ia dilakukan oleh sebuah akhbar yang diterbitkan oleh sebuah syarikat gergasi. Jika benar Harian Metro menyiarkan berita palsu, maka KDN perlu menggantung penerbvitan akhbar ini.