Isnin, Disember 22, 2008

DR.ZAHID ADA PELUANG



Calon naib presiden UMNO yang kedua yang mahu ditulis dalam kolum ini ialah Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi. Beliau mendapat 106 pencalonan.


Beliau telah lama melahirkan hasrat untuk bertanding jawatan naib presiden UMNO tetapi menjelang hari raya adil fitri yang lalu, beliau telah mengejutkan orang ramai apabila mengumumkan akan bertanding jawatan timbalan presiden UMNO. Namun demikian akhirnya beliau tidak jadi bertanding jawatan tersebut dan membuat keputusan untuk tanding jawatan naib presiden UMNO sahaja.


Dr. Zahid lebih dahulu dari Datuk Seri Hishamuddin Hussein jadi ketua pemuda. Beliau jadi Ketua Pemuda UMNO pada tahun 1996 sedangkan Hishamuddin jadi ketua pemuda pada tahun 2000 tetapi Hishamuddin lebih awal jadi menteri daripada Dr. Zahid. Hishamuddin dilantik menteri penuh pada tahun 1999 sedangkan Dr. Zaid dilantik menteri penuh pada tahun 2008.


Oleh kerana Dr. Zahid bekas ketua pemuda ketika Hishamuddin menjadi naibnya, peluang untuk menang adalah cerah kerana majoriti perwakilan UMNO bahagian kini adalah bekas perwakilan pemuda di zaman beliau menjadi ketua pemuda.


Saya sendiri ada kenangan manis dengan Dr. Zahid ketika menjadi perwakilan pemuda dari bahagian UMNO Kemaman ke perhimpunan pemuda UMNO Malaysia pada tahun 1997. Ketika itu Dr. Zahid adalah ketua pemuda UMNO Malaysia.


Tiga orang perwakilan pemuda dari Kemaman ialah Ahmad Said selaku ketua pemuda bahagian (kini Menteri Besar Terengganu), Wan Ahmad Nizam Wan Abdul Hamid (kini Setiausaha politik kepada Menteri Besar) dan saya sendiri.


Sehari sebelum perhimpunan bermula, kebetulan ketika mendaftar sebagai perwakilan, saya terserempak dengan Dr. Zahid yang sedang meninjau suasana pendaftaran perwakilan di PWTC. Saya pun terus menemuinya dan dia terkejut bila melihat saya menjadi perwakilan pemuda.


Saya kenali Dr. Zahid semasa saya jadi wakil Watan di Sabah pada tahun 1989. Ketika itu beliau adalah Setiausaha Politik kepada Menteri Belia dan Sukan (Datuk Seri Najib Tun Razak).


“Datuk, saya nak jadi perwakilan pemuda (30 orang) ke perhimpunan agung UMNO lusa,”kata saya.


“Zabidi, u beritahu Ketua Pemuda negeri, Rahin Mohd. Said,” jawab beliau.


Saya pun pergi cari Rahin yang ada dalam Dewan Tun Dr. Ismail ketika itu. Kebetulan Rahin adalah rakan sekelas ketika belajar di sekolah rendah di Banggol Peradong, Kuala Terengganu dari tahun 1968-1971.


“I nak beri kepada Basir, naib ketua pemuda I,” kata Rahin yang masa itu adalah ahli parlimen Kuala Nerus.


“Tolonglah YB, kan kita kawan satu sekolah,” jawab saya.


“Nanti I tanya ketua pemuda u dulu,Ahmad Said,”kata Rahin.


Esoknya perhimpunan pemuda berlangsung. Saya tak follow-up dengan Rahin sama ada dapat jadi perwakilan dari pemuda UMNO mewakili pemuda UMNO Terengganu ke perhimpunan agung UMNO Malaysia.


Apabila pencalonan 30 orang wakil dari pemuda UMNO Malaysia dibuka, saya terkejut apabila ketua pemuda Pasir Putih, Razali mencadangkan nama saya sebagai salah seorang perwakilan pemuda ke perhimpunan agung UMNO Malaysia pada hari esoknya.


Bila 30 nama sudah dicadang dan ada penyokong. Cadangan itu terus ditutup dan saya adalah salah seorang dari 30 wakil pemuda ke perhimpunan agung UMNO Malaysia pada tahun tersebut. Inilah salah satu kenangan manis yang saya perolehi daripada Dr. Zahid yang memberi peluang ini setelah mendapat restu dari Rahin Mohd. Said dan Ahmad Said.


Dalam karier politik Dr. Zahid, beliau bermula dengan Ketua Penerangan Pemuda UMNO di zaman Najib menjadi ketua pemuda UMNO Malaysia. Di zaman Tan Sri Rahim Thamby Chik menjadi ketua pemuda, beliau masih ketua penerangan pemuda dan berjaya mengalahkan Rahim, Tan Sri Isa Samad dan Tan Sri Anuar Musa dalam pertandingan empat penjuru pada tahun 1996.


Selepas Datuk Seri Anwar Ibrahim dipecat dari UMNO, beliau melepaskan jawatan ketua pemuda dan pada tahun 2000, beliau menang dalam pertandingan ahli majlis tertinggi UMNO walaupun beliau hanya ahli parlimen Bagan Datuk. Pada tahun 2004, sebagai Timbalan Menteri Pelancongan, beliau menang di tempat kedua dalam barisan ahli majlis tertinggi UMNO.


Berdasarkan populariti ini, peluang beliau untuk menang jawatan naib presiden amat cerah kerana senarai perwakilan 2008 tidak banyak berubah dengan senarai perwakilan 2004.


Dengan pengalaman luas beliau sebagai setiausaha politik, senator, ahli parlimen, timbalan menteri dan kini menteri, Dr. Zahid memang ada peluang untuk menang. Tambahan pula PR beliau dengan para perwakilan UMNO amat mesra.