Rabu, Oktober 22, 2008

PERSIDANGAN UMNO KEMAMAN TAK SAH?


Apa nak jadi dengan UMNO ini? Dahlah nak dapatkan pencalonan buat secara tidak demokratik, cadangkan calon, sokong cadangan dan tutup terus pencalonan semata-mata untuk nafikan hak orang lain untuk dapatkan juga pencalonan.

Kononnya inilah suara akar umbi tetapi tidak beri peluang kepada orang lain buat cadangan calon lain. Demokratik apa namanya ini?

Selepas itu pengundian pun ada tipu pula. Inilah yang heboh di Kemaman kononnya ada penipuan. Rahim Husin gagal mempertahankan jawatan naib ketua bahagian kerana banyaknya undi rosak pada nombor 1 yang kebetulan pula Rahim adalah calon nombor 1. Takkan perwakilan UMNO Bahagian Kemaman tak tahu tulis nombor 1 sampai semuanya jadi undi rosak.

Undi pemeriksa kira-kira pun tipu juga. Lima calon bertanding. Ada 569 perwakilan. Setiap orang undi dua nama. Maknanya 1138 undi yang patut dikira. Tapi bila dicampur semua undi, Ibrahim Abas dapat 298 undi, Noraini Abdul Rahman dapat 222, Wan Jasni dapat 220, Md Nor Ibrahim dapat 186 undi dan Hamzah dapat 145 undi. Jumlah undi ialah 1071 sedangkan undi yang patut dibuang ialah 1138 undi. Ke mana hilangnya 67 undi? Ini yang menimbulkan tanda-tanya.

Malah ahli jawatan kuasa yang tewas pun tidak puas hati kerana banyak kertas undi tidak dikira. Orang yang terlibat dengan pengiraan undi dikatakan terdiri dari kakitangan KEMAS yang mana bossnya, Rosli Ahmad adalah juga calon ahli jawatan kuasa bahagian. Ini bermakna orang yang terlibat dalam mengira undi sudah tidak berkecuali. Apa peranan yang dimainkan oleh pemerhati Perhubungan UMNO Negeri, Datuk Awang Jabar? Amatlah memalukan kalau bahagian yang diketuai oleh Menteri Besar, Datuk Ahmad Said terpaksa mengadakan semula mesyuarat perwakilan bahagian gara-gara ada penipuan kerana didalangi oleh orang yang tidak cukup inci. Kalau keputusan 20 AJK boleh ditipu, adakah penipuan ini direstui oleh Ahmad Said? Oleh itu Ahmad Said kena siasat perkara ini supaya maruah UMNO Kemaman tidak ditertawakan oran g supaya orang tidak boleh menuduhnya bersubahat dalam isu ini.