Isnin, Oktober 06, 2008

PENGALAMAN NAIK BAS SAMBUNG

Musim perayaan memang susah dapat tiket bas. Apatah lagi kalau kita tidak tempah tiket bas dari awal. Saya memang bercadang balik ke Kuala Lumpur semalam (5 Oktober) tetapi tiket bas sudah habis.

Kebetulan kawan saya, Zaki mahu ke Chenor hantar anaknya yang bersekolah di Sekolah Menengah Teknik Chenor. Dapat saya tumpangnya ke Kampong Awah. Kebetulan pagi semalam kereta saya patah arm di Bakau Tinggi dalam perjalanan ke rumah terbuka Menteri Besar.

Saya panggil kawan baik, Halim Janggut untuk uruskan tarik kereta ke bengkel terdekat di Kampong Besut. Masa itu Zaki call saya ajak pi rumah terbuka Menteri Besar. Zaki ajak sama Halim tapi dia ada hal. Jadi kami pergi dengan kawan-kawan Zaki ke Teluk Kalong.

Di rumah baru Menteri Besar, bekas AJK bahagian, Haji Khalid Karim sudah sampai. Sebelum bulan puasa yang baru berlalu, saya bergaduh dengan dia. Tetapi di hari baik bulan baik ini, saya minta maaf dengannya dan dia pun minta maaf. Puncanya kecil sahaja. Dia nak suratnya dalam bag saya. Kebetulan dalam bag saya ada dua sampul surat yang sama besar saiznya. Saya beri sampul surat itu kepadanya dan dia pun tak cek isi sampul surat itu. Surat itu dia beri kepada Datuk Ahmad Shabery Cheek. Bila Menteri Penerangan buka sampul surat itu, memang salah surat kerana surat yang ada itu surat saya kepada orang lain. Sejak itu kami bergaduh. Tetapi kedatangan Syawal kami bermaaf-maafan kerana kami sama-sama tidak cek isi kandungan surat itu.

Jam 2, kami bertolak ke Chenor. Sampai di Kg. Awah jam 4 petang, saya naik teksi ke Temerloh. Pemandu teksi menceritakan bahawa bila Lebuhraya Pantai Timur (LPT) dibuka, jalan lama lengang selama dua bulan. Selepas itu jalan lama rancak semula dengan kenderaan. Di Kampung Awah itu memang ada kedai sup gear box yang terkenal tetapi sejak LPT dibuka, kedai itu sudah ditutup kerana tidak laku lagi. Saya naik bas ke Bentong yang bertolak pada jam 5 petang. Dah lama saya tidak naik bas sambung. Sampai di Bentomng jam 7.15 petang, saya menunggu bas ke Kuala Lumpur dari Raub jam 8 malam.

Dari tol karak, lebuhraya Karak-Kuala Lumpur jem. Ramai yang balik ke ibu kota pada petang semalam. Pemandu bas lalu ikut jalan lama. Pukul 9.30 malam baru tiba di Stesen Bas Pekeliling. Seronok juga naik bas sambung-sambung. Cuma letih pasal 7 jam lebih dari Kemaman dari jam 2 petang hingga 9.30 malam. Seronok lalu ikut jalan lama Kampung Awah-Temerloh-Mentakab-Bentong- Kuala Lumpur setelah lama tidak melihat keindahan bumi Pahang.