Jumaat, Oktober 24, 2008

HUKUM PEMBERI DAN PENERIMA POLITIK WANG


Pengerusi Lembaga Disiplin UMNO, Tengku Ahmad Rithaudeen Tengku Ismail mengakui bahawa kempen pemilihan UMNO yang panjang selama lima bulan boleh mengundang lebih banyak kes politik wang.

Oleh itu kenyataan Pak Lah bahawa perhimpunan agung UMNO tetap diadakan Mac depan perlu dikaji semula oleh Pak Lah. Kita bukannya mendesak Pak Lah melepaskan jawatan Perdana Menteri Disember ini, kita cuma mahu supaya pemilihan parti dipercepatkan sahaja supaya politik wang tidak semakin parah.

Kata Pak Lah majlis tertinggi telah memutuskan penangguhan itu kepada bulan Mac. Jadi soal tukar tarikh tidak berbangkit. Namun demikian jika majorityiahli majlis tertinggi yang bersidang pada 30 Oktober ini bersetuju supaya ia dipercepatkan, Pak Lah tidak dapat menghalang kehendak majoriti ahli majlis tertinggi.

Politik wang semakin kritikal walaupun Dr. Ahmad Zahid berkata tidak adil jika semua ahli UMNO dituduh mengamalkan politik wang. Katanya, jangan buat tuduhan sewenang-wenangnya walaupun beliau akui terdapat segelintir kecil ahli yang mengamalkan politik wang.

Seperti kata Ku Din, lebih ramai yang bertanding lagi seronok para perwakilan kerana semua calon dapat dipaunya. Malah ada yang pulang menaikki kereta kancil selepas selesai pemilihan, kata Ku Din lagi.

Nampaknya politik wang sudah menjadi satu barah dalam UMNO. Jika tidak dibenteras, makin hancurlah UMNO. Justru itu majlis tertinggi UMNO perlu serius dalam soal ini. Cara terbaik cepatkan perhimpunan agung UMNO. Itu sahaja.

Kadangkala calon tidak boleh disalahkan. Ada calon yang tak suka main politik wang tetapi perwakilan yang minta. Jadi mereka terpaksa tunduk kepada kehendak perwakilan. Jika perwakilan tak minta, calon tak beri. Justru itu kedua-dua pihak perlu dihukum kepada yang menerima dan yang memberi.

Adalah tidak adil yang minta duit tidak dihukum sedangkan calon yang kena hokum. Calon hanya fikirkan mahu dapat undi. Jadi kalau tak beri, dia bimbang undinya tidak diberi, Jadi calon yang mahu tidak mahu terpaksa menghulur wang kepada perwakilan.