Sabtu, Julai 29, 2017

PEGAWAI RHB BANK BERSUBAHAT DENGAN PANEL PENILAI UNTUK TIPU PELANGGAN?

KUALA LUMPUR: Seorang pelanggan Bank RHB mendakwa bank itu bersubahat dengan panel penilai bank tersebut untuk menipu pelanggan.

Beliau yang enggan disebut namanya berkata bakal pembeli rumahnya telah bersetuju untuk membeli banglo dua tingkatnya yang dibeli pada tahun 2009 pada harga RM1.2 juta.

Bakal pembeli tersebut telah memohon pinjaman dengan Bank RHB yang menilai rumah tersebut dengan harga RM3 juta pada tahun 2015. Namun demikian bank tersebut gagal mengemukakan laporan panel penilai bank iaitu Azmi & Co.

Bosan dengan kelambatan laporan penilai Azmi & Co maka bakal pembeli telah mendapatkan penilai sendiri J.S. Valuers yang menilai rumah tersebut dengan harga RM2. 5 juta.

Katanya, yang pelik kenapa Azmi & Co yang menilai dengan harga RM3 juta tetapi menipu built up area dengan keluasan 6,800 kaki persegi sedangkan keluasan built up yang sebenar 3,494 kaki persegi.

"Saya hairan kenapa RHB bergantung kepada laporan panel penilainya Azmi & Co yang kononnya menulis 6,800 kaki persegi built up areanya sedangkan ia adalah tidak benar," kata beliau kepada catatanzabidi.blogspot.com

Oleh kerana rasa tertipu bakal pembeli rumah pelanggan Bank RHB itu tidak jadi beli rumah itu dan dengan sendirinya Bank RHB telah kehilangan seorang bakal pembeli rumah.

Beliau meminta SPRM menyiasat kemungkinan pegawai bank bersubahat dengan panel penilai untuk menyapu RM500,000 di atas perbezaan penilaian antara J.S. Valuers dan Azmi & Co.

Katanya, perkara ini mungkin sudah lama berlaku kepada bakal pembeli rumah Bank RHB dan jika seorang pembeli yang diluluskan pinjaman RM3 juta
pegawai sapu RM500,000 maka dalam masa satu tahun memang sudah kaya pegawai tersebut.

"Bagi saya, ia adalah skandal pinjaman perumahan Bank RHB yang terbesar di abad ini," katanya lagi.