Ahad, Julai 30, 2017

DUA PROGRAM SERENTAK HAFLAH ZIKIR PERDANA MALAM TADI

PUTRAJAYA: Malam tadi tercatat sejarah Haflah Zikir Perdana Sedunia 2017 mengadakan dua program serentak.

Bertempat di Masjid Putra, program Tafaqquh Fiddin diadakan telah mendapat sambutan 3,000 orang. Sejarah majlis  Tafaqquh Fiddin secara umumnya ialah majlis yang bersanad semenjak zaman Rasulullah SAW di mana ianya diwarisi oleh para ulama yang telah mengambil ilmu mereka dari guru guru yang tidak terpitis sanad manhaj keilmuan dan akhlaknya sehingga ia berhasil menjamin pengisian ilmu agama yanng disampaikan itu.

Malam tadi Habib Kazim as Saggaf, Syeikh Afeefuffin Al Jailani, Syeikh Nuruddin Al Banjari, Habib Ali Al Hamid dan Syeikh Faisal Canada telah menyampaikan ceramah mereka berkisar sekitar tajuk Ihsan Asas Wasatiyah.

Di Studio TV Hijrah Cyberjaya pula, diadakanpertandingan marhaban Piala Ahmad Zahid Hamidi yang disiarkan secara langsung oleh TV Hijrah. Kira kira 1.5 juta telah menonton siaran langsung tersebut yang menunjukkan umat Islam menghargai eni marhaban atau dalam Bahasa Melayu lebih dikenali sebagai Selamat Datang.

Seni ini diperkenalkan oleh pendakwah Islam sebagai satu cara mereka berdakwah dan menarik perhatian masyarakat ketika itu. Pertandingan Marhaban Piala Ahmad Zahid Hamidi adalah acara tahunan yang bertujuan untuk mencetuskan satu kebangkitan peradaban Islam.

Enam kumpulan telah menyertai pertandingan tersebut.