Rabu, Disember 03, 2008

ZAID MUNGKIN SERTAI PKR


Akhirnya Zaid Ibrahim dipecat dari UMNO. Di zaman Dr. Mahathir, Anwar Ibrahim dipecat dari UMNO. Di zaman Pak Lah pula, Zaid Ibrahim dipecat dari UMNO. Bezanya ketika dipecat Anwar masih Timbalan Perdana Menteri sedangkan Zaid ketika dipecat bukan lagi seorang menteri.

Zaid mungkin dikenang sebagai satu-satunya menteri UMNO yang ada pendirian. Bila Syed Hamid Albar menggunakan ISA, maka beliau yang tidak bersetuju dengan tindakan itu telah meletakkan jawatan. Beliau tidak peduli dengan pangkat dan gaji yang besar kerana prinsip yang lebih dipentingkannya.

Zaid adalah bekas Ketua UMNO Bahagian Kota Bharu. Pada tahun 2004, beliau dihukum kerana terlibat dengan politik wang. Beliau merupakan pemimpin kedua UMNO yang sudah jalani hukuman dapat jawatan dalam UMNO. Pertama, Azim Zabidi yang dapat jawatan Bendahari UMNO. Zaid adalah orang kedua yang dapat jawatan. Bezanya Azim dapat jawatan dalam parti sedangkan Zaid dapat jawatan dalam kerajaan.

Pada pilihan raya umum lalu, Zaid tidak dipilih sebagai calon BN. BN pilih Setiausaha Politik Najib Tun Razak sebagai calon. Zaid dikatakan merajuk dan lari ke luar negara dan tidak tolong berkempen. Tapi oleh kerana dia baik dengan anak Pak Lah, Pak Lah lantiknya sebagai senator dan menteri yang jaga undang-undang. Itulah nasib Zaid yang begitu baik berbanding dengan nasib Fatmi yang kalah dalam pilihan raya.

Selepas meletakkan jawatan sebagai menteri, Zaid banyak kali menghadiri majlis parti pembangkang. Maka UMNO tidak ada pilihan lain selain dari memecatnya dari parti itu. Selepas ini dapatlah Zaid menyertai PKR kerana jiwanya mungkin lebih sesuai dalam PKR dari UMNO. Jika Zaid dipecat dari UMNO ketika beliau masih menteri, memang hebatlah Zaid. Tetapi Zaid dipecat dari UMNO, ketika beliau tidak ada jawatan lagi dalam kerajaan. Jadi sudah tentu pemecatan Zaid tidak memberi kesan kepada UMNO Kota Bharu kerana dia sendiri tidak cukup pencalonan untuk menentang Fatmi dalam pemilihan bahagian baru-baru ini.

Sebagai menteri, beliau tidak cukup pencalonan. Ini yang memalukan Zaid. Maka dengan tindakan Syed Hamid menggunakan ISA, memudahkan lagi Zaid meninggalkan jawatannya dalam kerajaan kerana dia dapati orang UMNO Kota Bharu tidak menghargainya sebagai menteri dari Kelantan.

Kita ucapkan selamat maju jaya kepada Zaid Ibrahim. Semoga beliau mendapat tempat dalam PKR Kelantan.