Isnin, November 03, 2008

ISA ADA HARAPAN


Tanpa jawatan dalam kerajaan tetapi telah dapat kuota yang cukup untuk tanding Naib Presiden UMNO merupakan satu kelebihan Isa Samad. Semalam beliau mendapat 21 pencalonan untuk bertanding jawatan tersebut.

Bekas Menteri Wilayah Persekutuan ini merupakan calon keenam yang layak bertanding selain dari Hishamuddin (115 pencalonan), Dr. Ahmad Zahid Hamidi (83 pencalonan), Shafie Afdal (64 pencalonan), Khaled Nordin (61 pencalonan) dan Syed Hamid Albar (24 pencalonan).

Isa menang pada tahun 2004 tetapi dia dikenakan hukuman kerana kononnya bermain politik wang. Isa yang tidak bernasib baik sedangkan calon lain pun main wang tetapi tidak kena tangkap. Oleh itu para perwakilan sudah tentu akan memberi undi simpati kepada Isa kali ini.

Tidak semestinya orang tiada jawatan dalam kerajaan tidak boleh menang naib presiden. Ghafar Baba buktikan bahawa dia menang pada tahun 1978, 1981 dan 1984 dalam pertandingan naib presiden walaupun beliau bukan menteri.

Oleh itu harapan Isa tetap ada walaupun beliau bukan menteri. Pada tahun 2004 pun beliau menang walaupun mendapat pencalonan yang sedikit.