Sabtu, Oktober 18, 2008

MUSTAPHA BARU SEDAR GEJALA POLITIK WANG


Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Datuk Mustapha Mohamed berkata terdapat peningkatan kepada politik wang dalam pemilihan UMNO kali ini.

Katanya lagi, jika ia tidak dibendung, ia akan menjahanamkan UMNO. Nampaknya Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani itu baru sedar bahawa politik wang sudah jadi satu budaya dalam UMNO.

Kadangkala kita tidak boleh salahkan kepada calon. Perwakilan yang minta wang. Ia bermula dengan proses pencalonan lagi. Calon yang nak bertanding hulur wang kerana diminta wang oleh ketua cawangan. Kalau tak hulur, tak dapat pencalonan. Saya tidak buat tuduhan kerana saya pernah mengalaminya. Tetapi kita harus ingat bahawa tidak semestinya kita hulur wang, kita dapat pencalonan.

Kalau kuota pencalonan adalah punca berlakunya politik wang, maka hapuskanlah kuota itu. Tetapi kalau nak hapus, hapuskan semua jangan seperti kata Shahidan Kassim supaya hapuskan kuota untuk Naib Presiden dan Majlis Tertinggi sahaja. Katanya, untuk presiden dan timbalan presiden tak perlu hapuskan.

Shahidan nak tanding jawatan Naib Presiden UMNO. Sehingga hari ini, beliau baru dapat tiga pencalonan. Beliau perlukan 16 pencalonan lagi untuk cukup kuota. Jadi dia cadangkan supaya hapuskan kuota untuk Naib Presiden. Bagaimana pula Ku Li? Ku Li nak bertanding juga. Bagaimana dengan Ali Rustam? Muhammad Muhd. Taib? Mereka berdua nak bertanding juga. Jadi kalau nak hapuskan kuota, hapus untuk semua jawatan.
Biar Najib menang dalam gelanggang. Baru anak jantan dapat mengalahkan Ku Li. Ini menang tanpa bertanding kerana bahagian takut nak calonkan Ku Li takut digam oleh Najib bila Najib jadi Presiden UMNO nanti.

Inilah budaya UMNO. Nak dapatkan pencalonan, kena hulur. Nak dapatkan undi, kena hulur lagi. Yang sedihnya para perwakilan ambil peluang berniaga. Kalau si A bagi RM100, belum tentu undinya diberi kepada A kerana si B beri lebih tinggi, RM200.

Sejak pemilihan cawangan Julai lalu hingga pemlihan bahagian bulan ini, entah berapa banyak wang sudah mengalir di antara calon dengan para perwakilan di 191 Bahagian UMNO di seluruh Malaysia. Itu baru wang beli undi. Belum masuk wang minyak kereta, wang makan minum, wang penginapan dan wang kepada ejen-ejen yang berkempen kepada calon. Alangkah mewahnya para perwakilan UMNO setiap tiga tahun sekali.