Sabtu, Oktober 18, 2008

MCA TERIMA PEMIMPIN YANG ADA SKANDAL


Kemenangan Menteri Pengangkutan, Datuk Ong Tee Keat bagi jawatan Presiden MCA yang baru mengalahkan Datuk Chua Jui Meng tidaklah mengejutkan. Sebagai menteri, beliau mudah menang kerana beliau ada kuasa untuk diberi kepada para perwakilan.

Ong dapat 1,429 undi manakala Chua mendapat 917 undi. Ong menang dengan majoriti 312 undi. Yang mengejutkan sudah tentu kemenangan Datuk Dr. Chua Soi Lek, bekas Menteri Kesihatan yang meletakkan jawatan awal tahun ini kerana skandal seksnya.

Dr Chua mendapat 1115 undi mengalahkan pencabar terdekat, Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan, Datuk Ong Ka Chuan yang juga abang kepada bekas Presiden MCA, Datuk Ong Ka Ting. Dr Chua menang dalam pertandingan empat penjuru itu.

Ini bermakna perwakilan MCA boleh menerima pemimpin yang terang-terang terlibat dalam skandal seks. Dr. Chua mengaku bahawa cd yang disebarkannya kepada umum ialah dirinya yang terlibat dalam skandal seks.
Bagi MCA, pemimpin yang tidak ada moral tidak perlu jadi soal kerana perempuan, judi dan arak adalah budaya orang Cina. Selama ini Dr Chua mendakwa beliau jadi mangsa konspirasi orang yang mahu menjatuhkannya sebagai menteri. Jadi dengan kemenangan ini beliau boleh mendabik dada bahawa perwakilan tetap menerimanya walaupun terbabit dalam skandal seks.
Saya teringat kepada kisah Sukarno yang melawat Russia pada tahun 60an dahulu. Apabila KGB mengugutnya untuk menyebarkan videonya tidur dengan perempuan Russia, Sukarno secara selamba menjawab bahawa rakyat Indonesia bangga melihat presidennya meniduri mat salleh.
Bagaimana BN mahu menang pilihan raya akan datang jika MCA mencalonkan semula Dr Chua yang ada skandal sebagai calon BN? Justru itu belum tentu Dr Chua dapat jadi calon walaupun beliau adalah nombor dua dalam MCA.