Sabtu, Oktober 18, 2008

MAJORITI AJK KEMAMAN AHLI PERNIAGAAN



Kekalahan Rahim Husin bagi jawatan Naib Ketua UMNO Bahagian Kemaman di tangan Setiausaha Politik Menteri Besar, Wan Ahmad Nizam Wan Abdul Hamid tidaklah mengejutkan. Beliau kalah 16 undi kepada bekas ketua pemuda bahagian tersebut.

Seperti yang saya kata dari awal, perwakilan pilih Wan Ahmad Nizam kerana beliau adalah setiausaha politik Menteri Besar. Perwakilan pilih orang yang ada jawatan dalam kerajaan.
Setelah dua penggal berkhidmat sebagai naib ketua, Rahim kena berehat pula kali ini biarpun beliau selaku pengerusi biro keahlian UMNO berjaya meningkatkan keahlian UMNO di Kemaman sehingga UMNO Kemaman terpilih sebagai bahagian yang mempunyai keahlian baru yang tertinggi di Malaysia.

Rahim mendapat 270 undi manakala Wan Ahmad Nizam mendapat 286 undi. Seperti yang saya ramal sebelum ini, siapa sahaja yang menang, akan menang dengan majoriti undi yang kecil sahaja. Hampir separuh perwakilan mengundi Rahim.
Ini bermakna ketua bahagian, Datuk Ahmad Said tidak boleh pandang ringan kepada pengaruh Rahim. Sewajarlah beliau melantik Rahim sebagai ahli jawatankuasa bahagian sebagai menghormati kehendak hampir 50 peratus orang perwakilan.

Di kalangan 20 AJK bahagian, sembilan muka baru dipilih di mana empat adalah bekas AJK dilantik iaitu Rajik Sidek (265 undi), Haji Ngah Ismail (263 undi), Hassan Ali (256 undi) dan Esah Othman (326 undi) manakala lima muka yang baru kali menang kali ini ialah ADUN Kemasik, YB Ir. Rosli Othman (397 undi), bekas calon Kemasik yang digugurkan dari bertanding baru-baru ini, Razilah Wahab (249 undi), Kamarizam Harun (242 undi), Wan Nordin (226 undi) dan bekas naib ketua pemuda bahagian, Haji Mustafa Abdul Rahman (304 undi) yang membuat come back semula setelah borang pencalonannya tak sempat dihantar pada pemilihan 2004 yang menyebabkan beliau tidak dapat bertanding.

11 muka lama yang berjaya mempertahankan jawatan mereka ialah ADUN Chukai, Datuk Mohamed Awang Tera (438 undi), Wan Hisham Wan Abdul Hamid (354 undi), Rosli Ahmad (353 undi), Harun Hassan (341 undi),Tuan Kecil Tuan Tengah (353 undi),Shahul Hamid (318 undi),Bahari Abdullah (280 undi), Yahya Mamat (276 undi), Nazri Salleh (269 undi), Ahmad Mizani (264 undi) dan Che Ku Maznah Che Ku Awang (253 undi),

Sekali lagi DUN Chukai menguasai AJK bahagian seramai tujuh orang iaitu Datuk Mohamed Awang tera, Wan Hisham Wan Abdul Hamid, Rosli Ahmad, Esha Othman, Shaul Hamid, Nazri Salleh dan Cke Ku Mazah Che Ku Awang. Manakala DUN Air Putih diwakili lima orang AJK iaitu Tuan Kecil, Harun Hassan, Bahari Abdullah, Kamarizan Harun dan Wan Nordin.

DUN Kijal diwakili empat orang AJK iaitu Yahya Mamat , Rajik Sidek , Haji Ngah Ismail dan Hasan Ali. Begitu juga DUN Kemasik diwakili empat orang iaitu Ir. Rosli Othman, Haji Mustafa Abdul Rahman, Ahmad Mizani dan Razilah Abdul Wahab.

Pagi ini pelbagai senarai 20 AJK diedarkan kepada 556 orang perwakilan yang kononnya direstui oleh YB ADUN masing-masing yang menyebabkan beberapa calon kalah seperti setiausaha bahagian, Zahari Said dan bendahari bahagian, Ghani Zahari.
Pasukan yang kononnya pro kepada Menteri Besar berjaya mencantas Zahari yang dikaitkan dengan bekas Menteri Besar, Datuk Seri Idris Jusoh dan Ghani yang dikatakan menyokong Datuk Mohamed Awang Tera dalam pemilihan Menteri Besar baru-baru ini. Malah kekalahan Rahim juga dikatakan dikaitkan dengan bekas Menteri Besar, Idris Jusoh. Kebetulan Zahari dan Rahim adalah berasal dari Besut. Zahari memang rapat dengan Idris. Setiap kali Idris datang ke Kemaman, rumah Zaharilah menjadi tempat persinggahan Idris.

Perwakilan memilih dua orang pemeriksa kira-kira baru iaitu Ibrahim Abas (298 undi) dan Noraini Abdul Rahman (222 undi), Kedua-dua penyandang jawatan kalah iaitu Wan Jasni Mansor (220 undi) dan Hamzah (145 undi). Manakala seorang lain calon, Mohd. Nor Ibrahim mendapat 186 undi.

Tujuh orang G7 yang terpilih ke perhimpunan agung UMNO Mac depan ialah Datuk Mohamed Awang Tera(426 undi), ADUN Air Putih, Wan Hakim Wan Mokhtar (421 undi), Ir. Rosli Othman (365 undi), Tuan Kechil Tuan Tengah (275 undi), Rosli Ahmad (273 undi), Haji Ngah Ismail (204 undi) dan Haji Mustafa Abdul Rahman (197 undi).

Majoriti AJK yang menang ialah ahli perniagaan (12 orang). Sejauh mana politik wang berleluasa dalam pemilihan kali ini, hanya perwakilan yang tahu. Saya diberitahu ada seorang calon yang habiskan wang hampir RM10 ribu tetapi tewas merebut jawatan AJK. Termenung calon ini kerana kena main oleh para perwakilan. Ada yang ambil wang, tetapi tidak beri undi kepadanya.
Yang menariknya, kali ini para perwakilan memenangkan dua calon wanita sebagai AJK iaitu Che Ku Maznah dan Esah Othman. Manakala terdapat satu pasangan anak dan ayah dalam AJK kali ini bekas ADUN Air Putih, Harun Hassan dengan anaknya, bekas AJK pemuda yang habis umur pemudanya, Kamarizam. Dan ada pula pasangan adik beradik dalam AJK kali ini iaitu Naib Ketua Bahagian yang baru, Wan Ahmad Nizam dengan adiknya Wan Hisham.