Khamis, Oktober 09, 2008

MUKHRIZ TEWAS DI MACHANG


Cadangan untuk mencalunkan Datuk Mukhriz Mahathir untuk Ketua Pemuda di Bahagian Macang, Kelantan, salah satu antara dua Bahagian yang mula bersidang hari ini gagal. Khairy Jamaluddin mendapat pencalunan dengan kemenangan tipis 96-78 untuk Mesyuarat Bahagain yang pertama.

Bagi pemerhati-pemerhati politik, kekalahan Mukhriz di Bahagian Macang adalah sangat memeranjatkan. Macang, yang Ketua Pemuda Bahagiannya, Datuk Sazmi Meah, merupakan kawasan yang boleh dianggap "kampung" kepada Mukhriz. Sazmi merupakan sahabat karibnya dari semasa belajar di MRSM Kota Baru.

Mukhriz dianggap sebagai anak angkat kepada ibu bapa Sazmi.Mukhriz banyak terlibat membantu Sazmi semasa mula bertanding jawatan Ketua Pemuda Bahagian dan Ahli Parlimen pada PRU 2004. Di mana Mukhriz menang semasa PRU12, Sazmi menjadi mangsa. Walaupun mendapat peningkatan undi, Sazmi dikalahkan Saifuddin Nasution dari PKR pada Mac 8hb, 2008 lalu.

Disebabkan luput umurnya, jawatan Ketua Pemuda telah di"berikan" kepada Bekas Naib Ketua Pemuda. Adakah ada permainan di belakang yang tidak disenangi berlaku? Adakah wang sudah merubah "iman" perjuangan Pemuda Macang?Hanya beberapa hari lepas, ayahandanya, Tun Dr Mahathir Mohammed membuat kenyataan bahawa Mukhriz akan kalah kepada Khairy kerana politik yang tidak beretika. Politik wang untuk pemilihan Pemuda begitu berleluasa.

Bagi pemerhati-pemerhati politik, sejak PRU12, Khairy tidak turun ke padang sangat untuk berkempen. Malah pada minggu lepas, dia membuat sandiwara menyatakan dia telah disekat dari berjumpa pengundi-pengundi pemuda.

Diketahui ramai bahawa "wang" nya saja yang bergerak. Adakah "wang" Khairy sudah bergerak masuk ke kubu kuat Mukhriz? Adakah banyak "projek" yang sudah menyular ke Macang yang boleh merubah pendirian perjuangan Pemuda-Pemuda di Macang?Bagaimana pula Tengku Tan Sri Rithaudeen, Pengerusi Jawatankuasa Disiplin yang membuat kenyataan mengenai amalan politik wang semalam? Adakah dia akan menghantar pemantau ke mana saja Khairy mencapai kemenangan yang menganihkan?

Jika Tan Sri Isa Samad boleh dilucutkan berasaskan sangkaan ramai dia tidak boleh menang, adakah kali ini kekalahan Mukhriz untuk mendapatkan pencalunan boleh menimbulkan kecurigaan untuk menyaisat dan bertindak?Mungkin tidak, dengan Abdullah masih lagi kekal sebagai Presiden dan Perdana Menteri hingga March 2008. Berapa haribulan March agaknya hari akhirnya?