Rabu, Oktober 15, 2008

KISAH BEKAS TAHANAN ISA


Masih cerita di parlimen. Saya tidak sangka dapat menemui rakan lama dari Sabah, Haji Jabar Khan yang merupakan orang kuat PBS tidak lama dahulu di lobi parlimen.

Beliau sudah tidak kenali saya ketika saya menegurnya, “Ini Jabar Khan ke?”

Dia sudah tidak ingat saya kerana sudah 18 tahun kami tidak bertemu. Jabar Khan adalah tokoh yang agak lantang ketika saya bertugas di Sabah dari tahun 1989-1991 dahulu.

“Siapa ni?”soalnya kembali.

“Zabidi Watan,” jawab saya.

“Astaga Zabidi. Maaf saya tidak perasan tadi,”jawabnya lagi sambil menceritakan pengalamannya ditahan di bawah ISA di Kamunting, Perak. Beliau ditahan selama empat tahun di zaman Tan Sri Chong Kah Kiat menjadi Ketua Menteri Sabah.

“Datuk Musa Aman tak gunalah. Jasa saya menaikkannya dia lupa terus,” katanya lagi.