Rabu, Oktober 15, 2008

ALIASGAR TEWASKAN ORANG KUAT KHAIRY DI TUARAN


Satu sms masuk dalam handphone saya pada jam 12 tengah malam tadi dari rakan saya, Aliasgar Haji Basri dari Sabah. Beliau baru saja mengalahkan ahli parlimen Kota Belud, Datuk Abdul Rahman Dahlan dalam pertandingan Timbalan Ketua UMNO Bahagian Tuaran yang diadakan semalam.

Aliasgar yang mempertahankan jawatan menang dengan majoriti 79 undi dengan memungut 286 undi manakala Abdul Rahman yang juga Penolong Setiausaha Pemuda UMNO Malaysia mendapat 207 undi.

Abdul Rahman yang juga bekas Ketua Pemuda Tuaran merupakan orang kuat Khairy Jamaluddin di Sabah. Minggu lepas Tuaran gagal mencalonkan Khairy untuk jawatan Ketua Pemuda UMNO Malaysia.

Manakala abang Aliasgar, Zamani Basri menang dengan majoriti 167 undi dalam pertandingan tiga penjuru. Zamani mendapat 264 undi manakala Omar Khan Amirussin mendapat 97 undi danRamli Hakim mendapat 30 undi.

Ketuanya, Datuk Hajiji telah menang tanpa bertanding. Sementara itu UMNO bahagian Tuaran telah mencalonkan Datuk Seri Najib Tun Razak dan Tan Sri Muhyiddin Yassin bagi jawatan utama parti itu.

Ini adalah pencalonan yang ke 29 buat Najib manakala pencalonan ke 24 buat Muhyiddin. Manakala bahagian tersebut mencalonkan Hishamuddin, Dr. Zahid Hamidi dan Shafie Afdal untuk jawatan Naib Presiden UMNO.