Jumaat, Oktober 17, 2008

ANTARA MAT KERAK DENGAN CHE MAT JUSOH


Hari Ahad ini adalah hari penentuan di antara Sabri Alwi dengan Datuk Che Mat Jusoh di bahagian Kuala Terengganu bagi jawatan timbalan ketua UMNO bahagian. Ketuanya, Senator Datuk Wan Ahmad Farid Wan Salleh yang juga Timbalan Menteri Dalam Negeri sudah menang tanpa bertanding. Sabri atau lebih dikenali sebagai Mat Kerak adalah bekas ketua pemuda bahagian manakala Che Mat Jusoh, bekas Speaker Dewan Undangan Negeri Terengganu adalah penyandang jawatan.

Pemerhati politik meramalkan Mat Kerak akan menang dalam pertandingan dua penjuru ini. Mat Kerak mudah digauli oleh para perwakilan sedangkan Che Mat sebagai bekas Setiausaha Kerajaan negeri tidak begitu baik PRnya dengan para perwakilan.

Sementara itu bagi jawatan timbalan pula, Hamzah Mohd. Zain bekas calon DUN Wakaf Mempelam pada tahun 2004 dicabar oleh Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Razali Ismail dan bekas Exco Kerajaan Negeri, Datuk Wan Hisham Wan Salleh.

Razali dijangka menang walaupun Razali tidak main wang seperti Wan Hisham main wang. Sebagai bekas Exco, Wan Hisham dikatakan pemimpin yang banyak wang tetapi belum tentu wangnya dapat menjamin kemenangan. Tambahan pula beliau adalah abang Wan Farid. Takkan perwakilan nak beri dua beradik jaga bahagian. Biarlah Wan Farid menerajui bahagian manakala Razali yang jadi naib ketuanya.

Razali pernah beritahu saya bahawa beliau dipanggil oleh bossnya, Datuk Seri Hishamuddin. Menteri Pelajaran itu nasihatinya untuk bertanding di peringkat bahagian. Sebagai timbalan menteri, beliau mendapat kepercayaan penuh Hishamuddin. Oleh itu jika perwakilan UMNO Kuala Terengganu menolak Razali, ia adalah sesuatu yang amat malang. Undilah berdasarkan kewibawaan calon kerana Razali tiada wang untuk dihulur kepada para perwakilan. Janganlah undi berdasarkan wang. Wan Hisham memang banyak wang tetapi pengundi Ladang sendiri pun sudah menolak dia.