Ahad, Oktober 14, 2018

APA JASA MENTERI DALAM MASA LIMA BULAN DAPAT DATUK SERI?



MELAKA: Lima menteri Kabinet antara 419 penerima darjah, bintang dan pingat kebesaran Melaka bersempena sambutan ulang tahun ke-80 Yang Dipertua Negeri Tun Dr Mohd Khalil Yaakob kali ini.

Mereka yang merupakan antara 14 penerima Darjah Gemilang Seri Melaka (DGSM) membawa gelaran ‘Datuk Seri’ ialah Menteri Pembangunan Luar Bandar Rina Mohd Harun; Menteri Kesihatan Dr Dzulkeply Ahmad; Menteri Pembangunan Usahawan Mohd Redzuan Md Yusof; Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Datuk Saifuddin Nasution Ismail dan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Agama) Datuk Dr Mujahid Yusof.

Ulasan saya, saya setuju dengan pandangan Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng yang mahu wakil rakyat DAP menilai kembali jasa mereka kerana mereka baru jadi Exco Melaka selama lima bulan.

Beliau berkata tindakan menerima darjah kebesaran tersebut tidak mencerminkan semangat perjuangan sebenar parti itu sekali gus akan memberikan persepsi lain kepada rakyat kerana parti itu tidak sampai setahun menjadi kerajaan di negara ini.

“Saya tidak mahu apa yang saya sebutkan ini sebagai tanda tidak hormat kepada mana-mana kerajaan negeri (yang mengurniakan darjah kebesaran) tetapi kenapa pemimpin kita perlu terima pada tahun pertama (mentadbir), tunjukkan prestasi berkhidmat untuk rakyat terlebih dahulu.

“... kalau ini menyinggung mana-mana pihak di luar parti saya minta maaf kerana saya rasa ini amat penting kerana DAP tidak pernah kejar jawatan,” katanya ketika berucap pada Konvensyen DAP Perak yang dihadiri 1,303 perwakilan di sini, hari ini.

Turut hadir Naib Pengerusi DAP Kebangsaan M. Kula Segaran dan Pengerusi DAP Perak Nga Kor Ming.

Semalam, dua wakil rakyat DAP Melaka iaitu Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bandar Hilir Tey Kok Kiew dan ADUN Bemban Wong Fort Pin yang menerima Darjah Mulia Seri Melaka (DMSM) yang membawa gelaran ‘Datuk’ bersempena sambutan Hari Jadi Ke-80 Yang Dipertua Negeri Melaka Tun Dr Mohd Khalil Yaakob