Selasa, Januari 23, 2018

KAMPUS DIGITAL BUKA LEMBARAN BAHARU

KUALA LUMPUR, 22 Jan (Bernama) -- Pelaksanaan kampus pintar atau kampus digital di seluruh universiti awam menjelang hujung tahun ini akan membuka lembaran baharu dan mewujudkan konsep Ekonomi Pintar, kata Menteri Pendidikan Tinggi Datuk Seri Idris Jusoh.

Idris berkata pelaksanaan kampus pintar yang mengaplikasikan teknologi untuk setiap urusan dalam kalangan warga kampus itu merupakan satu daripada langkah kementerian menuju ke arah Revolusi Industri Keempat (Industri 4.0) yang memerlukan penggunaan teknologi terkini.

"Ini (pelaksanaan kampus digital) akan membawa satu konsep Ekonomi Pintarkepada negara. Memang ia (aplikasi teknologi) bermula dari kampus, saya percaya ia akan berkembang kepada rakyat,"katanya selepas menyempurnakan Majlis Pelancaran Cashless Campus @UiTM di Sungai Buloh di sini, hari ini.

Turut hadir Naib Canselor Universiti Teknologi Mara (UiTM) Prof Emeritus Datuk Dr Hassan Said, Pengerusi Lembaga Pengarah UiTM Tan Sri Dr Ahmad Zaidee Laidin dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Axiata Tan Sri Jamaludin Ibrahim.

Idris berkata beliau yakin aplikasi kampus digital juga akan turut dilaksanakan di Institusi Pengajian Tinggi Swasta (IPTS) kelak