Selasa, Disember 13, 2016

KEBIMBANGAN SULTAN PERAK BERASAS

TANJUNG MALIM, 12 Dis (Bernama) -- Sultan Perak Sultan Nazrin Shah semalam
melahirkan kebimbangan dengan gejala rasuah dan pecah amanah yang dilakukan secara terbuka oleh golongan berjawatan dan berpendidikan tinggi.

Baginda bertitah berdasarkan laporan media, perlakuan rasuah dan pecah amanah kini bukan sahaja berlaku secara berleluasa, malah pada skala yang sangat besar.

Titah Sultan Nazrin sejarah menunjukkan perbuatan pecah amanah dan rasuah, penggunaan kuasa secara rakus oleh manusia adalah faktor menyebabkan kejatuhan banyak kerajaan dan keruntuhan sesuatu tamadun.

"Dalam sejarah kerajaan Islam, ramai kalangan pemimpin Bani Umaiyah dan Bani Abbas lupa kepada amanah Ilahi kerana terlalu asyik menikmati kemewahan dunia, lalu sanggup menggunakan kekayaan untuk mengekalkan kuasa.

"Apabila kuasa dianggap satu peluang memenuhi kepentingan diri dan bukan satu amanah, maka rosaklah tataurusan pemerintahan yang akhirnya berkesudahan dengan kejatuhan sesebuah kerajaan dan keruntuhan sesuatu tamadun," titah baginda.

Sultan Nazrin bertitah demikian pada majlis sambutan Maulidur Rasul 1438H peringkat negeri yang disertai kira-kira 2,000 orang, di sini.

Turut berangkat, Raja Permaisuri Perak Tuanku Zara Salim, Raja Muda Perak Raja Jaafar Raja Muda Musa dan Raja Puan Besar Perak Raja Nor Mahani Raja Shahar Shah. Hadir sama Menteri Besar Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir.

Baginda bertitah harta yang diperoleh dengan cara yang tidak dibenarkan oleh syarak merupakan satu bentuk penganiayaan dan kezaliman terhadap orang yang berhak.

"Begitu juga apabila seseorang menguasai harta orang lain dengan cara mengupah saksi-saksi palsu atau memberi suapan kepada hakim dengan tujuan keputusan memihak kepadanya dan harta-harta itu jatuh ke tangannya," titah baginda.

Sultan Nazrin bertitah dalam menyemarakkan sambutan Maulidur Rasul, umat Islam perlu menjadikan sunnah-sunnah Nabi Muhammad SAW sebagai panduan dan pegangan terutama dalam usaha mencari formula menangani situasi semasa.

"Janganlah kita mengizinkan diri untuk kembali ke era kejahilan setelah disinarkan dengan petunjuk dan hidayah.

"Semoga dengan mendalami sejarah dan perjalanan hidup Rasulullah, ummah akan memiliki kekuatan untuk memupuk akhlak al-Amin, agar umat Islam menjadi umat yang paling beramanah," titah Sultan Nazrin.

Ulasan saya, kebimbangan Sultan Perak amat berasas kerana rasuah di negara ini semakin teruk terutamanya di kalangan anggota polis, kastam, imigeresen dan JPJ. Sudah sampai masanya semua ketua jabatan serius membenteras rasuah seperti yang dititahkan oleh Sultan Nazrin.


-- BERNAMA