Rabu, September 14, 2016

JURUTERBANG CUAI PUNCA NAHAS HELIKOPTER



Laporan akhir berhubung nahas helikopter yang mengorbankan ahli parlimen Umno, Tan Sri Jamaluddin Jarjis dan lima yang lain tahun lalu mendedahkan unsur-unsur kecuaian di pihak juruterbangnya.

Menurut laporan setebal 117 muka surat yang dikeluarkan oleh Biro Penyiasatan Kemalangan Udara Malaysia, Kapten Clifford Fournier gagal untuk memeriksa kebocoran minyak berlebihan dan kerosakan bahagian lain helikopter itu selepas pendaratan kecemasan di sebuah padang bola sepak di Muadzam Shah, Pahang, tahun lalu .

"Juruterbang itu dilihat oleh seorang saksi keluar dari helikopter dan disertai oleh seorang penumpang,” petik laporan itu.

"Bagaimanapun, beliau (Fournier) tidak menjalankan sebarang pemeriksaan ke atas helikopter."

Laporan itu juga memetik beberapa perbualan yang direkodkan antara Fournier dan penumpang helikopter berkenan.

"Tidak normal bagi roda turun ke bawah sebegitu jauh ... Ia pasti tidak baik ,” kata Fournier ketika berhubung pendaratan itu.

Laporan itu menyebut dengan mengetahui bahawa pendaratan helikopter itu rosak, Fournier memutuskan untuk meneruskan penerbangan ke Lapangan Terbang Subang.

"Sebab paling mungkin untuk meneruskan penerbangan ini adalah untuk menampung permintaan penumpang untuk tiba di destinasi tanpa kelewatan ...," kata laporan itu.

Selain Fournier, nahas itu turut mengorbankan Tan Sri Dr Jamaluddin Jarjis, ketua setiausaha sulit perdana menteri Datuk Azlin Alias, ahli perniagaan Datuk Tan Huat Seang dan pengawal peribadi Jamaluddin, Koperal Razakan Seran serta kenalan juruterbang itu, Aidana Baizieva.