Rabu, Mac 02, 2016

MAHFUZ AKAN DIPECAT SEPERTI HUSAM MUSA?

Ahli parlimen PAS, Mahfuz Omar yang akan menyertai perhimpunan anti Najib pada 27 Mac bertentangan dengan pendirian Presiden PAS, Haji Hadi Awang yang tidak akan menyertai perhimpunan tersebut.

Bagi Presiden Amanah, Mohamad Sabu pendirian Haji Hadi pelik kerana beliau tidak anti orang Umno sebaliknya anti Umno sahaja. Haji Hadi sudah insaf tidak mahu PAS jadi alat DAP kerana dalam perhimpunan anjuran bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Zaid Ibrahim itu DAP, Amanah, PKR akan hadir.

PAS tidak bersama Pakatan Harapan buat apa PAS hadiri perhimpunan tersebut. Justru itu tindakan Mahfuz Omar itu wajar diambil tindakan disiplin seperti mana PAS akan mengambil tindakan kepada bekas Naib Presidennya, Husam Musa.

Husam Musa telah menghadiri majlis pelancaran Amanah di Kuala Lumpur yang menimbulkan rasa kurang senang ahli-ahli PAS. Jika Husam Musa dipecat dari PAS, beliau dikatakan bakal Pengerusi Pakatan Harapan kerana majoriti ahli Pakatan lebih menyenangi Husam Musa jadi PM daripada Dr Wan Azizah Wan Ismail.

Minggu lepas Mahfuz Omar telah menemui Dr Mahathir Mohamad menyatakan sokongannya kepada Dr Mahathir yang mahu Najib ditumbangkan. Ia dibuat sebelum Dr Mahathir keluar dari Umno. Lim Kit Siang semalam mengaku telah menemui Dr Mahathir dan mereka bersetuju menjatuhkan Najib dalam perhimpunan 27 Mac itu.

Jika benar PAS mengambil pendirian tidak menyertai perhimpunan 27 Mac seperti mana PAS tidak menyertai perhimpunan Bersih, maka Mahfuz Omar wajar dipecat dari PAS kerana melanggar arahan Presiden Umno.

Kita akan lihat sejauh mana kekuatan Mahfuz apabila beliau bertanding sebagai calon Pokok Sena menentang calon PAS dan BN nanti.

Dalam suasana menghadapi pilihanraya seperti juga Umno, PAS akan mempastikan para pemimpinnnya sehati sejiwa dengan Presidennya. Jika para pemimpin tidak dapat mematuhi arahan Presiden, maka jalan terbaik keluar dari PAS dan tak perlu menunggu dipecat dari parti.