Selasa, Disember 15, 2015

RAFIZI AKUI KEKUATAN PAS

Pakatan Harapan perlu membentuk gabungan pilihan raya dengan PAS demi mendapatkan sokongan golongan atas pagar, kata Setiausaha Agung PKR Rafizi Ramli.
Ini akan menjadi satu-satunya cara untuk pembangkang menawan Putrajaya, tegasnya.
Memetik tinjauan bebas pada 4 Disember, Rafizi berkata, sekurang-kurangnya 30 peratus orang Melayu sudah membuat keputusan untuk menolak Datuk Seri Najib Razak dan Umno.
Bagaimanapun, mereka dikatakan belum memutuskan pembangkang mana yang akan disokong.
Rafizi berkata, golongan itu dipengaruhi isu yang mempunyai kesan langsung terhadap mereka, termasuk cukai barangan dan perkhidmatan (GST), melebihi perkembangan politik.
Sebahagian mereka tidak mengetahui kewujudan kumpulan serpihan PAS, Parti Amanah Nasional (AMANAH).
Menurut beliau, BN memperoleh 53 peratus undi Melayu manakala pembangkang pula 46 peratus.
Umno, PAS dan PKR pula masing-masing mempunyai 20 peratus penyokong tegar daripada orang Melayu, sementara bakinya akan membuat keputusan berdasarkan isu dan sentimen.
“Jika mereka tolak Umno, mereka akan berpatah balik kepada PAS,” katanya.
Ini menunjukkan bahawa Rafizi mengakui kekuatan PAS kerana selama ini PKR menang pun kerana jentera PAS. Contohnya PKR menang di parlimen Kemaman pada tahun 1999 kerana jentera PAS yang bekerja kuat sedangkan ahli PKR di Kemaman tidak seramai mana.
Sebab itu apabila PKR memohon bertanding di lima kerusi DUN di Terengganu pada PRU 2013, hanya satu kerusi sahaja DUN Bandar yang diberikan oleh PAS kepada PKR kerana PAS tahu bahawa PKR tiada jentera. 
Kenyataan Rafizi juga membuktikan bahawa PKR tidak yakin sejauh mana rakyat dapat menerima parti serpihan PAS, Amanah. Sebab itu di Selangor Azmin Ali masih memerlukan PAS dlam kerajaan Pakatan Rakyatnya kerana alasan Azmin Pakatan Rakyat yang menangdalam PRU 2013.
Azmin sudah nampak bahawa jentera Amanah tidak dapat membantu PKR dalam PRU akan datang. Maka PKR memerlukan jentera PAS untuk menang PRU. Tanpa PAS, PKR akan hilang banyak kerusi pada tahun 2018.