Ahad, April 17, 2011

LPT DARI BUKIT PAYUNG- BUKIT BESI DIBUKA AKHIR TAHUN


Lebuhraya Pantai Timur fasa dua (LPT 2), pakej Bukit Payung ke Bukit Besi dijangka dibuka pada akhir tahun ini setelah kerja-kerja menyiapkan lebuh raya di kawasan itu kini hampir siap 90 peratus.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Infrastruktur dan Kemudahan Awam Negeri Datuk Za’aba Mohd Adib berkata Khamis lalu, pembukaan lebuh raya Bukit Payung ke Bukit Besi itu melibatkan jalan sepanjang 64 kilometer.


“Bagaimanapun pakej-pakej lain masih ada yang belum siap, dan kita buka dulu pakej itu untuk kemudahan penduduk terutama dari Kuala Terengganu ke Bukit Besi, Dungun,” katanya.


Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas merasmikan mesyuarat Agung Dewan Perniagaan Melayu Malaysia Terengganu (DPMMT) kali ke-38 di Kuala Terengganu, Khamis yang turut dihadiri oleh Pengerusinya Datuk Ir Tengku Ismail Tengku Jaafar.





Menteri Besar bersama rombongan meilhat peta LPT dari Gemuroh-Tepoh-Bukit Besi yang dijangka akan dibuka pada akhir tahun ini kepada pengguna.


Projek LPT 2 sepanjang 184 kilometer bermula dari Jabor, Kemaman dekat s ke Kampung Gemuruh, bahagian utara Kuala Terengganu merupakan kesinambungan projek lebuh raya LPT Fasa 1 iaitu dari Karak ke Kuantan sepanjang 159 kilometer yang dimulakan pada Mac 2006 dengan anggaran kos awal projek sebanyak RM3.7 bilion.

Projek itu terbahagi kepada 16 pakej di mana 15 pakej dilaksanakan oleh Jabatan Kerja Raya yang ditawarkan secara tender terbuka konvensional dan satu pakej lagi secara rundingan terus dikendalikan oleh Lembaga Lebuhraya Malaysia.

Projek yang sepatutnya siap pada akhir tahun lepas itu bagaimanapun mengalami masalah apabila beberapa orang kontraktor yang dilantik gagal menyiapkan kerja mengikut jadual yang ditetapkan berikutan masalah kenaikan harga barangan pembinaan di pasaran.

Pada 22 Mac lalu, di Dewan Rakyat, Menteri Kerjaraya, Datuk Shaziman Abu Mansor berkata LPT2 akan siap pada Disember ini dan dijangka akan dibuka awal 2012.

Ketika meninjau pembinaan LPT Fasa 2 itu 7 April lalu Menteri Besar, Datuk Seri Haji Ahmad Said berkata, apabila siap LPT fasa 2 berukuran 184 kilometer itu kelak, pengguna yang ingin menuju ke Kuantan hanya mengambil masa lebih kurang 2 jam saja manakala ke Kuala Lumpur pula kira-kira 4 jam setengah.

“Pembinaan ini bukan saja menjimatkan masa dan tenaga pengguna malah mampu menarik lebih ramai pelancong ke Terengganu berikutan masa perjalanan lebih singkat dan cepat berbanding 6 jam hingga 8 jam sekarang.

Untuk keselesan pengguna, pelbagai kemudahan disediakan termasuk sepuluh persimpangan bertingkat, tiga kawasan rehat dan rawat, dua hentian rehat, tiga stesen timbang Jabatan Penguatkuasa Jalan (JPJ),” katanya pada lawatan mengejut itu.

Pengarah Pembinaan LPT, Ir Haji Adnan pula berkata kajian terhadap kesan Penilaian Alam Sekitar (EIA) untuk keseluruhan projek ini dibuat setiap dua kali seminggu bagi mengesan dan mengelak pemendapan tanah terus berulang.

“Langkah-langkah pengawalan terhadap eko-sistem turut dilaksanakan termasuk menanam rumput dan memasang perangkap kelodak (silt trap).

“Saliran permukaan, struktur ternaik, bukaan pembentung dibina sebagai laluan air dan haiwan semata-mata menjaga keseimbangan flora dan fauna di kawasan terbabit,” katanya