Selasa, Oktober 05, 2010

SAMSURI ROSLAN DALAM KENANGAN


Petang semalam rakan lama di karangkraf, Armazi Ahmad datang ke pejabat saya memberitahu berita kematian Samsuri Roslan dua hari lepas. Saya terkejut mendengar berita kematian itu kerana empat hari lepas ketika saya ke Kapar menemui seorang rakan saya teringat padanya kerana sudah lama kami tidak bertemu.

Saya cadang nak singgah di rumahnya di Meru tetapi saya tak tahu rumahnya dan tak tahu nombor handphonenya. Sudah dua tahun kami lost contact setelah akhbar Watan ditutup pada April 2008.Saya rasa terkilan kerana tak sempat menemuinya sedangkan menurut blogger Mohd sayuti Omar, beliau telah masuk ke hospital sejak dua minggu kerana diserang angin ahmar.


Beliau adalah kolumnis Watan ketika Baha Azwan menhgidupkan semula Watan pada tahun 2007 yang mana saya menjadi editornya. Kami hanya bertemu sekali sahaja ketika menawarkannya untuk menulis di Watan. Kami lebih banyak berhubunmg melalui telefon dan e mail.

Saya mengenalinya sejak menyertai akhbar Watan di Karangkraf pada tahun 1987. Ketika itu saya adalah wartawan baru Watan yang diketuai oleh Haji Khairune Ali, kini penerbit Warta Perdana. Sejak itu kami berkawan rapat. Beliau adalah seorang yang rapat dengan setiausaha politik Menteri pelajaran, Datuk Seri anwar Ibrahim ketika itu iaitu Datuk Mohd. Sarit Jusoh.

Aruah juga adalah saudara kepada bekas Ketua UMNO Bahagian Kuala Selangor, Datuk Miskon Sutero. Ketika saya dilantik sebagai penolong editor akhbar watan pada tahun 1988 selepas permit Watan yang diharamkan sewaktu operasi lalang 1987 , Samsuri membantu saya sebagai pengarang rencana.

Beliau ditugaskan memilih rencana untuk disiarkan oleh akhbar watan. Pernah saya berpolimik dengan Mohd. Shiffi mengenai politik Terengganu. Saya tanya dia siapa Mohd. Shiffi, sampai ke sudah dia kuat menyimpan rahsia tidak memberitahu saya siapa penulis yang menggunakan nama samaran Mohd. Shiffi itu walaupun saya adalah bossnya.

Pada tahun 1998, beliau ada permit majalah Detik yang dikendalikan oleh Ahmad Lutfi Othman yang kini merupakan editor akhbar Harakah. Detik begitu panas sebaik-baik sahaja Anwar Ibrahim dipecat dari UMNO. Detik akhirnya tidak disambung permit kerana kononnya ia menggugat keselamatan negara.

Sejak Detik berkubur, kami tetap berhubung dan akhirnya bila Watan diterbitkan semula pada tahun 2008 kami bertemu kembali. Tetapi sayangnya nyawa Watan tidak kekal lama. Sejak itu kami terputus hubungan.

Lima hari lepas saya ke Kapar dan saya teringat padanya. Saya ingin ketemunya tetapi tak tahu rumahnya dan tak tahu nombor handphonenya. Saya masih ingat pada tahun lepas menjelang hariraya aidilfitri beliau lama menelefon saya menceritakan perkembangan terbaru dirinya. Kami janji nak jumpa tetapi hingga ke saat-saat akhir saya tidak sempat menemuinya. Itu yang membuatkan saya terkilan. Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas rohnya.Al fatihah.