Sabtu, Ogos 01, 2009

ZAID IBRAHIM YANG UNTUNG


Tak tanding pilihanraya, dapat jadi menteri. Itulah nasib yang dialami oleh seorang peguam terkenal, Zaid Ibrahim, bekas ahli parlimen Kota Bharu. Sebagai menteri yang jaga undang-undang, beliau banyak buat pembaharuan. Bila Syed Hamid Albar menggunakan ISA untuk menahan beberapa orang termasuk wartawan Cina, beliau letak jawatan sebagai menteri.


Ramai yang puji Zaid sebagai menteri yang berprinsip. Sekarang Zaid sudah masuk PKR kerana lebih yakin dengan perjuangan Anwar Ibrahim untuk semua rakyat Malaysia. Dah sah Zaid kini sudah jadi ahl parti pembangkang. Tetapi nampaknya beliau yang untung. Di sebalik beliau menghentam kerajaan BN, BN masih beri makan kepada Zaid. Firmanya, Zaid Ibrahim & Co masih jadi panel peguam kepada Perbadanan Nasional Berhad (PNB) yang melancarkan Amanah Saham 1Malaysia semalam.


Jadi sampai bila PNB akan lantik Zaid Ibrahim ini sebagai panel peguam PNB? Ramai pemimpin UMNO yang tak sedar hal ini. Oleh itu Presiden dan CEO PNB, Tan Sri Hamad Kama Piah perlu tamatkan syarikat Zaid ini seberap segera sebelum pemimpin UMNO marah.


Tak ada gunanya beri makan kepada orang yang masuk parti pembangkang. Bagi setengah orang, perkara ini hal remeh temeh tapi kalau Zaid lebih berprinsip, sepatutnya syarikatnya tidak jadi panel kepada mana-mana agensi kerajaan. Kalau begini, orang lebih hormatinya. Ini maki UMNO tapi syarikatnya sendiri cari makan dengan agensi kerajaan yang didukung oleh BN dan UMNO.