Rabu, Julai 01, 2009

LUCU JUGA SHAFIE


Lucu juga mendengar ucapan Pengerusi Perhubungan UMNO Kedah, Mohd. Shafie Afdal yang menafikan beliau mahu menjadi Menteri Besar Kedah. Saya rasa tergelak membaca berita yang tersiar dalam akhbar tempatan ketika beliau berucap di majlis perasmian mesyuarat agung Mubarak Kedah yang dirasmikan oleh bekas Perdana Menteri, Dr. Mahathir Mohamad.

Shafie bukan orang Kedah. Dia orang Sabah. Cuma dia menantu kepada bekas wakil rakyat Kedah, Datuk Shuib Lazim. Jadi takkan Shafie mahu bertanding di Sungai Petani pula pada pilihan raya umum 2012. Jadi kenyataan Shafie memanglah melucukan dan sepatutnya beliau tidak mengeluarkan kenyataan seumpama itu.

Shafie tetap bertanding di Sabah dan peluangnya jadi Ketua Menteri Sabah lebih cerah pada tahun 2012 menggantikan Musa Aman yang merupakan orang kuat Pak Lah. Shafie memang orang Najib. Maka Najib sudah pasti menghantar Shafie balik ke Sabah walaupun beliau adalah seorang Naib Presiden UMNO.

Oleh kerana semua Naib Presiden UMNO dilantik Pengerusi Perhubungan seperti Dr. Zahid Hamidi di Pulau Pinang dan Hishamuddin di Terengganu, maka Shafie turut dilantik menjadi Pengerusi Perhubungan UMNO Kedah yang kebetulan isterinya berasal dari Kedah. Oleh itu beliau hendaklah menyusun strategi untuk menawan Kedah balik dari PAS dan beliau tak payahlah berangan jadi Menteri Besar Kedah.

Jika pengalaman BN menawan Sabah pada tahun 1994 tidak dapat digunakan oleh Shafie untuk menawan balik Kedah, alangkah ruginya Najib melantik Shafie mengetuai UMNO Kedah.Macam mana UMNO mahu menang di Kedah kerana para pemimpinnya masih bercakaran. Buktinya bila Dr. Mahathir rasmikan mesyuarat agung Mubarak, ahli parlimen Kubang Pasu, Johari Baharom tidak menghadirinya sedangkan Dr Mahathir yang memberi laluan kepada Johari sebagai ahli parlimen.