Rabu, Disember 24, 2008

PEMIMPIN BN KENA JAGA MULUT


Menjelang pilihan raya kecil Kuala Terengganu, kalau boleh para pemimpin BN jangan banyak bercakap. Kadangkala percakapan kita boleh mengurangkan undi BN. Kenyataan Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengenai hak milik kekal bukan kuasa kerajaan negeri seidikit sebanyak menjejaskan undi orang Cina terhadap BN.




Para pemimpin DAP Perak yang datang berkempen ke Kuala Terengganu sudah tentu mengapi-apikan semangat pengundi Cina Kuala Terengganu bahawa kerajaan pusat tak mahu lulus apa yang kerajaan negeri nak beri geran kepada kampung baru Cina di Perak.




Oleh itu menjelang pilihan raya kecil Kuala Terengganu, para pemimpin BN tak perlu cakap banyak kerana ia boleh menjejaskan undi orang Cina kepada BN. Macam mana BN mahu tarik undi orang Cina kalau kenyataan seperti ini akan diputarbelit oleh DAP? Maka Najib perlu buat kenyataan baru supaya ia tidak menyinggung perasaan orang Cina. Jika orang Cina lari, maka kalahlah BN. Kenyataan Najib boleh menimbulkan kemarahan orang Cina di perak dan sudah tentu ia memberi kesan kepada para pengundi Cina dalam pilihan raya kecil Kuala Terengganu ini.




Kerajaan campuran negeri Perak tetap berpendapat pemberian hak milik tanah pegangan kekal atau selama-lamanya bagi kampung baru dan kampung tersusun di negeri ini adalah sah dan mematuhi Kanun Tanah Negara.




Exco kanan kerajaan negeri, Datuk Ngeh Koo Ham berkata, pemberian hak milik tanah itu memang boleh dilaksanakan kerana ia selaras dengan syarat keadaan khas yang terkandung di bawah kanun tersebut.




"Kita ada kriteria yang dipanggil sebagai keadaan khas di bawah Kanun Tanah Negara untuk meluluskan pegangan tanah kekal.




"Kampung baru dan tersusun memenuhi syarat keadaan khas itu kerana kerajaan yang lepas telah menafikan hak penduduk untuk memperolehi pegangan kekal sedangkan penduduk di kawasan lain memperolehinya,"katanya di sini semalam.




Beliau mengulas kenyataan Najib Tun Razak di Putrajaya semalam bahawa cadangan Kerajaan Perak itu tidak boleh dilaksanakan kerana perkara berkenaan perlu diputuskan oleh Majlis Tanah Negara (MTN) terlebih dahulu.




Timbalan Perdana Menteri juga berkata, kerajaan negeri tidak boleh melaksanakan cadangan tersebut secara bersendirian sebaliknya perlu melalui keputusan yang diambil oleh MTN.




Mengulas lanjut, Koo Ham berkata, penduduk kampung baru layak mendapat hak tanah selama-lamanya kerana kawasan itu telah lama wujud iaitu sejak zaman Kerajaan British lagi.




Kata beliau, selama lebih 50 tahun penduduk tinggal di kawasan berkenaan tetapi masih tidak mendapat hak milik kekal dan kerajaan negeri sekarang mahu mengubah keadaan tersebut.
"Penduduk terbabit telah dipaksa untuk tinggal di kampung baru oleh kerajaan British bagi tujuan kurungan atas alasan mengelak ancaman komunis.




"Mereka telah banyak menderita dan sebagai kerajaan rakyat, kita akan memperbetulkan ketidakadilan yang telah dilakukan kepada mereka," katanya.