Isnin, November 10, 2008

SHABERY WAJAR BERTANDING


Dari senarai 25 orang calon ahli majlis tertinggi UMNO yang top, daripada 73 calon, nampaknya ada tujuh orang yang bukan ada jawatan kerajaan tapi mampu masuk dalam top 25. Mereka memang hebat.


Mereka ialah Zainal Abidin Osman, Azian Osman, Tajudin Rahman, Mahazir Khalid, Dr. Puad Zakarshi, Norza Zakaria dan Shahidan Kassim.


Dapatkah mereka kekalkan top 25 dalam pengundian pada Mac ini? Jika trend ini berterusan, para perwakilan amat matang memilih ahli majlis tertinggi tanpa memandang sama ada mereka ada jawatan dalam kerajaan atau tidak.


Menteri Penerangan, Ahmad Shabery Cheek dapat nombor 19 dari segi pencalonan. Beliau telah umumkan tidak mahu bertanding. Tetapi saya kira beliau patut kaji semula keputusannya itu.


Wajarlah beliau bertanding kerana jika dia menang, Najib akan kekalkan kedudukannya dalam kabinet. Dulu dia ingat Pak Lah tetap bertanding. Jika Pak Lah bertanding, memang dia tak mahu bertanding kerana Pak Lah akan lantiknya dalam majlis tertinggi.


Dari top 25, Shabery sorang yang selamat dari Terengganu. Terengganu kini ada lima orang ahli majlis tertinggi, Idris Jusoh (no. 33),Rahman Bakar (no. 26), Tengku Putera
(no. 71), Dr. Abdullah Mat Zin (no.68) dan Nordiana tetapi beliau tidak mahu bertanding.


Oleh itu jika Shabery tidak tanding, saya bimbang semua empat penyandang dari Terengganu kalah belaka. Oleh itu Shabery perlu tanding mewakili Terengganu kerana Menteri Besar, Ahmad Said yang juga ada di tangga 33 tidak mahu bertanding. Biarlah Shabery mewakili Terengganu kerana beliau ada harapan untuk menang berbanding empat penyandang jawatan.