Rabu, November 05, 2008

AZALINA DITOLAK WANITA


Ahli Majlis Tertinggi (MT) UMNO, Datuk Seri Azalina Othman Said berkata, beliau tidak yakin akan mendapat cukup pencalonan bagi melayakkannya bertanding jawatan Naib Ketua Pergerakan Wanita UMNO.


Beliau mendakwa terdapat sekatan di peringkat bahagian supaya beliau tidak dicalonkan bertanding jawatan tersebut bagi menghormati peralihan kuasa antara Tan Sri Rafidah Aziz dan Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil.


"Bagi saya, ia mencerminkan budaya pergerakan Wanita UMNO yang patuh kepada arahan pemimpin atasan dan kepada mereka itu mungkin satu budaya positif,'' katanya selepas merasmikan Kempen Zoom! Malaysia di ibu pejabat Media Prima di Kuala Lumpur semalam.


Beliau sehingga kini mendapat 13 pencalonan bagi jawatan Naib Ketua Pergerakan Wanita UMNO dan masih jauh daripada kuota kelayakan yang diperlukan iaitu sebanyak 29 pencalonan.
Azalina tidak menolak bahawa penerimaan ahli-ahli Puteri UMNO di dalam Wanita masih pada kadar yang perlahan dan ia merupakan salah satu faktor mengapa beliau gagal mendapat pencalonan yang mencukupi.


Azalina berkata, beliau akan mempertahankan jawatan Majlis Tertinggi (MT) UMNO setelah mendapat pencalonan yang mencukupi.

Macam mana Azalina mahu diterima sebagai naib ketua wanita kerana beliau sendiri tidak kahwin. Semalam beliau diserang secara peribadi oleh beberapa ahli parlimen ketika menjawab soalan Wee Chee Keong dari Wangsa Maju.


Tetapi, Azalina yang tertekan dengan Wee terus menyatakan,"yang berhormat, saya masih muda. berilah saya peluang menyiasat dakwaan yang dikatakan."


Beliau kemudian diusik ahli dewan lain,"bila nak kahwin?" dan ada yang menyampuk,"dah ada calon ke?" menyebabkan Azalina berkata,"itu terlalu peribadi," sambil kembali membincangkan topik asal.
Oleh itu Azalina perlu ada keluarga dulu. Lepas itu barulah fikirkan kedudukan dalam pergerakan wanita UMNO.