Isnin, Oktober 27, 2008

PERTANDINGAN TIGA PENJURU BAGI KETUA PEMUDA


Sehari selepas ahli parlimen Rembau, Khairy Jamaluddin dapat kuota untuk bertanding jawatan Ketua Pemuda, bekas Menteri Besar Selangor, Dr. Khir Toyo pula mendapat kuota yang sama pada hari semalam (26 Oktober).

Sehingga petang semalam, ahli parlimen Jerlun, Mukhriz Mahathir telah memperolehi 66 pencalonan manakala Khairy mendapat 47 pencalonan dan Dr. Khir mendapat 43 pencalonan.

Yang pastinya, pertandingan tiga penjuru akan berlaku di antara mereka bertiga. Yang pening adalah para perwakilan sama ada mahu undi Khairy atau Mukhriz atau Dr. Khir.

Dr. Khir mungkin jadi pilihan jika mereka rasa pilih Khairy, Dr. Mahathir akan kecil hati atau jika pilih Mukriz, Pak Lah akan kecil hati. Jadi Dr. Khir mungkin jadi pemenang.

Dalam pada itu, ada yang menghujah Dr. Khir gagal mempertahankan Selangor dari rempuhan Pakatan Rakyat, jadi beliau tak layak ketuai pemuda. Maka biarlah Mukhriz atau Khairy jadi ketua pemuda. Hal yang sama berlaku pada Kedah yang kalah. Agak sukar bagi Mukhriz untuk tawan balik Kedah. Hujah itu menambah biar Khairy menerajui pemuda supaya dapat menawan semula Selangor dan Kedah.

Khairy telah mencabar calon-calon ketua pemuda berdebat. Ia disambut oleh Dr. Khir tetapi debat seperti itu tidak digemari oleh Mukhriz. Kenapa takut pada debat? Biar perwakilan tengok siapa yang hebat dengan hujah masing-masing mengemukakan visi dan misi calon ketua pemuda dalam menentukan BN disokong semula oleh generasi muda.

Ada 35 lagi bahagian pemuda yang belum bermesyuarat. Ini akan menentukan siapa yang paling popular dari segi pencalonan di antara mereka bertiga. Tetapi harus diingat bahawa pencalonan tidak menggambarkan pengundian. Malam terakhir sebelum mengundi keesokannya, para perwakilan masih boleh berubah. Oleh itu terpulanglah kepada para perwakilan untuk menentukannya.

Jika mereka mahu golongan bangsawan terus menerajui pemuda, pilihlah anak bekas Perdana Menteri atau menantu Perdana Menteri. Tetapi jika mereka mahu anak orang kampong yang mengenali cara hidup orang miskin pilihlah Dr. Khir Toyo.