Isnin, Oktober 13, 2008

SATU ORANG BARU CUKUP KUOTA


Siapa yang layak menjadi Naib Presiden UMNO mula terjawab apabila 11 orang tokoh telah menerima pencalonan pada minggu pertama persidangan perwakilan UMNO bahagian. Sehingga ini Menteri Pelajaran, Datuk Seti Hishamuddin Tun Hussein sudah mendapat kuota yang cukup (19 pencalonan). Beliau telah mendapat 25 pencalonan.

Minggu ini beberapa calon seperti Menteri Perpaduan, Kebudayaan, Keseniaan dan Warisan, Datuk Seri Shafie Afdal mendapat 14 pencalonan; Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr. Ahmad Zahid Hamidi (13 pencalonan) dan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Khaled Nordin (9 pencalonan) dijangka mendapat kuota yang cukup.

Calon-calon lain ialah Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Syed Hamid Albar (6 pencalonan), Menteri Luar, Datuk Seri Dr. Rais Yatim (5 pencalonan), bekas Menteri Wilayah Persekutuan, Tan Sri Isa Samad (4 pencalonan), bekas Menteri Besar Perlis, Datuk Seri Shahidan kassim (3 pencalonan), Menteri Besar Negeri Sembilan, Datuk Seri Mohamad Hassan (2 pencalonan), bekas Menteri Sains, tekbnologi dan Inovasi, Datuk Seri Dr. Jamaluddin Jarjis (2 pencalonan) dan Pengerusi Perhubungan UMNO Kelantan, Tan Sri Annuar Musa (1 pencalonan).

Kita tunggu keputusan minggu kedua nanti. Siapa lagi yang akan dicalonkan. Mungkin bekas Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Idris Jusoh akan dicalonkan juga untuk jawatan Naib Presiden UMNO.