Isnin, Oktober 13, 2008

MUHYIDDIN MENDAHULUI PENCALONAN


Minggu pertama menunjukkan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Tan Sri Muhyiddin Yassin mendahului pencalonan Timbalan Presiden UMNO. Beliau mendapat 25 pencalonan manakala Ketua Menteri Melaka, Datuk Wira Ali Rustam mendapat tiga pencalonan dari Kota Kinabalu, Kota Melaka dan Parit Buntar.

Manakala Menteri Pembangunan Luar Bandar, Tan Sri Muhammad Muhd. Taib mendapat dua pencalonan dari Beruas dan Subang.

Muhyiddin memerlukan 15 pencalonan lagi untuk cukup kuota dan beliau dijangka mendapatnya pada minggu kedua ini. Ali dan Muhammad juga dijangka tidak ada masalah untuk dapatkan kuota kerana ada 163 Bahagian yang belum bersidang.
Sehingga ini ahli parlimen Pulai, Nur Jazlan Tan Sri Mohamed menerima nasib yang sama dengan nasib Ku Li. Beliau belum mendapat sebarang pencalonan lagi.
Minggu ini juga akan menyaksikan calon baru Timbalan Presiden UMNO iaitu Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Shahrir Samad. Beliau dijangka mendapat pencalonan minggu ini.
Pada mulanya beliau menolak tetapi apabila dipujuk oleh Tun Musa Hitam, beliau bersetuju berganding dengan Najib. Najib memang tidak mahu Muhyiddin kerana Muhyiddin boleh melanggar Najib pada tahun 2011. Oleh itu meletakkan Shahrir di tempat nombor dua lebih menyelamatkan kedudukan Najib.