Selasa, Oktober 28, 2008

PECAT TIONG LAI DARI KABINET


MCA nampaknya lebih senduk dari sudu. Suara MCA kini macam suara DAP. Inilah kelebihan orang China. Dalam berpecah mereka bersatu. Walaupun MCA dan DAP berlainan fahaman, tetapi demi bangsa mereka, mereka bersatu. Tidak seperti orang Melayu. UMNO dan PAS berpecah, demi kepentingan Melayu pun mereka tidak bersatu. Malang sungguh nasib orang Melayu.

Kenyataan terbaru ketua pemuda MCA yang baru naik pangkat menjadi Naib Presiden MCA, Liow Tiong Lai yang meminta kerajaan menghapuskan pemilikan 30 peratus ekuiti bumiputera dalam syarikat-syarikat senaraian awam bagi memastikan ia terus bersaing, merupakan satu kenyataan yang menyinggung para pemimpin UMNO.

Pak Lah akan buat rombakan kabinet tidak lama lagi selepas pemilihan MCA baru-baru ini. Oleh itu Pak Lah perlu kaji semula kedudukan Tiong Lai dalam kabinet. Tak perlulah orang macam Tiong Lai yang terbuka meminta kerajaan menghapuskan syarat tersebut berada dalam kabinet.

Apa lagi MCA mahu? Dahlah dapat tanding di kerusi majoriti Melayu, MCA sanggup singgung perasaan orang Melayu pula. Kalau MCA menang di kerusi majoriti orang China bolehlah mendabik dada bahawa parti itu dapat sokongan orang China. Oleh itu Pak Lah perlulah buat sesuatu iaitu memecat Liow Tiong Lai dari kabinet.