Selasa, Oktober 14, 2008

NASIR TANDING MKT


Di kantin parlimen, saya terserempak dengan ahli parlimen Kuala Nerus, Datuk Nasir Tan Sri Ibrahim. Sudah lama saya tak jumpanya. Masa saya menganggur dulu (2001-2006) beliau banyak membantu saya. Beliau memberitahu saya bahawa beliau mahu tanding ahli majlis tertinggi UMNO.

Sebagai Setiausaha Kumpulan Ahli Parlimen UMNO(UMPG), Nasir yakin beliau mampu menawarkan diri sebagai calon majlis tertinggi.
“Saya ada pengalaman sewaktu UMNO kalah di Terengganu dahulu (1999-2004) di mana ketika itu saya adalah Ketua Penerangan UMNO Terengganu. Dengan pengalaman ini saya yakin dapat membantu lima negeri yang kalah bila saya dipilih sebagai ahli majllis tertinggi nanti,” katanya.
Sudah lama saya nampak Nasir di dalam kantin itu. Tapi saya malas join mejanya kerana saya tidak berkenan dengan seorang ahli parlimen yang ada sama di mejanya itu. Saya pernah tolong isteri ahli parlimen itu tapi dia tak tahu cerita sebenar.

Apabila kerajaan PAS nak pecat isterinya dari bekerja dengan sebuah agensi kerajaan negeri, saya nasihati pengarah agensi itu supaya tidak memecatnya. Sebaliknya saya nasihati pengarah itu tukarkan isterinya itu ke bahagian lain. Tapi dia tak tahu cerita itu kerana dia ingat saya sengaja nak jatuhkan isterinya. Kalau saya tak sekat pengarah itu, sudah lama isterinya dipecat bekerja dengan agensi tersebut.

Sejak itu saya kurang berkenan kepada ahli parlimen itu kerana dia pernah membahasakan saya di depan orang ramai ketika terjumpa di satu pejabat kerajaan pada tahun 2006. Masa itu dia Exco. Hebatlah. Sekarang ni ahli parlimen biasa sahaja. Belum tentu menang bertanding Ketua Bahagian. Ketika itu saya bekerja dengan sebuah akhbar bulanan di Terengganu. Malunya saya bukan main bila dia bahasakan saya begitu.

Bila ahli parlimen itu beredar, baru saya join dengan Nasir dan saya bersembang dengan beliau. Sudah lama saya nak bertemu dengan Nasir sebelum hari raya lagi. Tetapi masa itu beliau berada di New York.
Terengganu akan mencalonkan Datuk Rahman Bakar, Datuk Tengku Putera, Datuk Seri Idris Jusoh dan Datuk Dr. Abdullah Mohd. Zin sebagai calon MKT UMNO.

Dengan masuknya Nasir, saya rasa dia ada harapan untuk menang kerana dia adalah Setiausaha UMPG yang mana ahli-ahli parlimen UMNO adalah ahli kumpulan tersebut. Saya doakan beliau berjaya dengan percubaan pertama ini.
Sebelum berpisah dengan beliau, saya sempat berkata bahawa beliaulah bakal menteri dari Terengganu apabila Datuk Seri Najib Tun Razak menjadi Perdana Menteri pada bulan Mac 2009. Beliau ketawa mendengar ramalan saya ini kerana panglima Pak Lah, Datuk Ahmad Shabery Cheek sudah tentu digugurkan dari kabinet Najib.