Khamis, Oktober 23, 2008

BENARKAH KHAIRY TAK BELI UNDI?


Khairy Jamaluddin yang dijangka mendapat kuota untuk bertanding ketua pemuda UMNO pada minggu ini mengatakan bahawa pencalonan yang diberikan kepadanya dibuat atas sokongan ikhlas yang tulen dan setiakawan, bukannya dipaksa atau dibeli mahupun mengikut sentimen tertentu.

Khairy baru dapat 37 pencalonan sedangkan Mukriz Mahathir sudah jauh meninggalkan Khairy dengan 61 pencalonan. Seorang lagi calon, Dr. Khir Toyo mendapat 28 pencalonan. Timbalan Pengerusi Perhubungan UMNO Perlis, Zahidi Zainol Abidin yang dapat satu pencalonan telah mengumumkan menarik diri dari pertandingan itu.

Benarkah Khairy tak main wang? Beranikah dia bersumpah bahawa dia tidak main wang seperti mana Najib bersumpah dia tak kenal Antaltuya? Ada sumber dari Sabah mengatakan orang Khairy beri RM100,000 bagi setiap bahagian tetapi gagal mendapat pencalonan. Ini bermakna pemuda matang. Walaupun ditabur denganwang, mereka tidak mengundi Khairy sebaliknya mengundi Mukhriz. Atau adakah Khairy kena main? Wang sudah diberi kepada ketua pemuda tetapi tak sampai ke tangan perwakilan. Atau wang sudah diterima oleh perwakilan tetapi mereka undi calon lain.
Ini terbukti di Tuaran kubu kuat Khairy mana bekas ketua pemudanya ialah Abdul Rahman Dahlan yang juga setia usaha pemuda. Khairy gagal dapat pencalonan dari Tuaran.

Gerakan anti Khairy begitu kuat sehingga orang kuat Khairy di Wangsa Maju, Norza Zakaria tidak dapat mengawal pemudanya untuk mencalonkan Khairy. Wangsa Maju mencalonkan Dr. Khir Toyo. Kuantan yang mana bendahari pemuda, Hamid Nazahar adalah bekas ketua pemudanya juga gagal mencalonkan Khairy. Pendek kata jehendak akar umbi kepada Mukhriz begitu kuat.

Inilah politik UMNO. Pak Lah akan berundur lima bulan lagi. Siapa lagi yang mahu bergantung kepada Khairy? Khairy dapat menilai sekarang siapa rakan setianya kini yang sanggup sehidup semati dengannya bila Najib jadi Perdana Menteri kelak.