Isnin, Jun 11, 2018

LEBIH BAIK LANTIK ZAINOL FADZI PENGERUSI MANA MANA GLC PERAK

IPOH, 11 Jun (Bernama) -- Pelantikan bekas Exco kerajaan negeri Datuk Zainol Fadzi Paharudin  (gambar) sebagai penasihat menteri besar mendapat perkenan Sultan Perak Sultan Nazrin Shah.

Menteri Besar Ahmad Faizal Azumu berkata pelantikan itu juga dibuat hasil rundingan bersama pemimpin parti komponen Pakatan Harapan (PH) iaitu Parti Keadilan Rakyat (PKR), Parti Amanah Negara (Amanah) serta Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) dan DAP.

"Pelantikan bukan atas kehendak saya seorang tetapi hasil rundingan dalam kalangan empat pengerusi parti komponen," katanya selepas mengadakan pertemuan dengan duta dan Ketua Misi Diplomatik Kesatuan Eropah di Malaysia di sini, hari ini.

Ahmad Faizal yang juga Pengerusi PPBM Perak mengulas tindakan segelintir anggota parti itu yang membantah pelantikan Zainol Fadzi.

Pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14), Zainol Fadzi yang bertanding atas tiket Barisan Nasional memenangi kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Sungai Manik, namun telah menyatakan sokongan kepada PH sehingga membolehkan gabungan itu mendapat mandat membentuk kerajaan negeri.

Ulasan saya, mana ada jawatan Penasihat MB seperti diumumkan MB Perak, Ahmad Faizal Azumu/ Lebih baik beliau lantik Zainol Fadzi sebagai pengerusi mana mana GLC Perak untuk mengenang budi Zainol melompat ke Parti Bersatu ketika membentuk kerajaan PH di Perak.