Ahad, Januari 28, 2018

TAK PERLU PEMANTAU ANTARABANGSA

PADANG TERAP, 28 Jan (Bernama) -- Tiada keperluan untuk pemantau Pilihan Raya Umum (PRU) antarabangsa dihantar ke negara ini, kata Anggota Majlis Tertinggi UMNO Datuk Seri Mahdzir Khalid.

Beliau yang juga Menteri Pendidikan berkata ini kerana standard sistem PRU di Malaysia yang sekian lama digunapakai adalah hampir sama seperti di negara lain malah turut mempunyai Prosedur Operasi Standard (SOP) yang ketat.

"Kita buat PRU di negara ini semua ikut SOP yang ditetapkan oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) jadi tak perlu siapa-siapa nak jenguk (pantau PRU) sebab semua dah ikut peraturan.

Masa Tun Dr Mahathir Mohamad jadi perdana menteri dahulu semua PRU dia kata telus, ini bila jadi pembangkang dia (Dr Mahathir) pula minta orang lain tengok (pantau PRU) seolah dia tidak percaya sistem itu," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Karnival Muafakat Komuniti dan Pemimpin Bersama Rakyat di Felda Lubuk Merbau di sini hari ini.

Beliau mengulas laporan media mengenai kenyataan Timbalan Presiden Pakatan Harapan Mohamad Sabu yang menggesa duta negara-negara Eropah ke Malaysia untuk meminta Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak melaksanakan PRU yang adil.

Mohamad yang juga Presiden Parti Amanah Negara (AMANAH) turut dilapor menggesa negara-negara Eropah berkenaan memohon kepada kerajaan Malaysia untuk membenarkan mereka menghantar pemantau PRU antarabangsa.

Ia susulan pertemuan antara pemimpin Pakatan Harapan diketuai Tun Dr Mahathir Mohamad bersama 16 duta negara-negara Kesatuan Eropah (EU) baru-baru ini di ibu negara.

-- BERNAMA