Khamis, Disember 21, 2017

MUTALIF NAFI BUKAN ANAK TEMPATAN



oleh ABDULLAH KARIM





PETALING JAYA: Naib Ketua Umno Bahagian PJS, Datuk Abdul Mutalif Abdul Rahim  (tiga dari kiri) berkata beliau sebenarnya membesar di Taman Medan. Adalah tidak benar sama sekali sesetengah pihak di kawasan Taman Medan mengatakan beliau bukan anak tempatan dan tidak layak dipertimbangkan untuk calon Dewan Undangan Negeri (DUN) Taman Medan.




Beliau menambah sebenarnya banyak orang tidak tahu asal usul keluarganya dan dengan sewenangnya membuat cerita beliau bukanlah anak tempatan dan tidak seharusnya beliau diberi tempat pada pemilihan calon Pilihan Raya Umum (PRU) akan datang.




“Saya ada lima adik beradik dan saya anak ketiga dalam keluarga saya. Abang saya Datuk Azeez (Abdul Azeez Abdul Rahim) antara orang lama di Kampung Medan dan sama-sama duduk rumah setinggan dengan beliau,” katanya.




Beliau yang juga Penolong Koordinator Pembangunan Persekutuan DUN Taman Medan berkata beliau sebenarnya tidak kisah siapa yang akan diletakkan di DUN Taman Medan pada PRU 14 nanti.




Sebaliknya beliau serta dua lagi rakannya iaitu Pemangku Ketua, Jamaludin Razali dan Ketua Pemuda, Haji Riduan Mahidin telah bersepakat akan memberi kerjasama antara satu sama lain jika salah seorang daripada nama ini dipilih sebagai calon di Taman Medan.




“Kami bertiga sudah berikrar akan bantu membantu andai kata salah seorang daripada kami jadi calon. Jadi tak ada masalah andai kata Jamaludin naik ataupun Riduan naik, yang pasti kami akan bantu untuk pastikan calon ini menang,” katanya.




Datuk Mutalif turut membetulkan fakta calon yang mengatakan tujuh nama telah diserahkan kepada pucuk pimpinan Umno negeri. Sebaliknya hanya tiga nama sahaja yang telahpun berada di pejabat Tan Sri Noh Omar (Pengerusi Umno Selangor).




Beliau berkata terserahlah kepada kebijaksanaan Tan Sri Noh untuk memilih calon di Taman Medan ini. Beliau menyerahkan kepada pucuk pimpinan parti negeri dan Pusat untuk menentukan siapa dikalangan ketiga-tiga ini akan dipilih sebagai calon.




Mengenai porla pengundi di kawasan ini, beliau menjelaskan penduduk di Taman Medan sudah berpecah kepada dua kumpulan. Satu yang menyokong Umno dan satu lagi pembangkang.




Datuk Mutalif berkata untuk Umno beroleh kemenangan, para pengundi kaum India mesti didekati. Ini ada kerana kaum ini kebanyakkannya menyokong pari Umno sejak dulu hinggalah sekarang.




Beliau mengakui akan cuba mendekati kaum India dan memberi kefahaman betapa pentingnya kaum tersebut memilih calon Umno pada PRU akan datang supaya nasib masa depan kaum mereka terbela.




“Secara jujur saya boleh cakap bahasa Tamil. Orang India ni mereka lebih senang dan mudah simpati kalau kita cakap sama bahasa dengan mereka. Sebab itu saya katakan tadi pengundi India akan kembali kepada kita jika kita yakinkan mereka bahawa parti BN ataupun Umno boleh membela nasib mereka,” katanya.




Datuk Mutalif seterusnya menasihatkan kepada semua pengundi di DUN Taman Medan supaya kembali memilih calon Umno sekiranya nasib mereka hendak dibela.




Sejak wakil rakyat pembangkang menang dua penggal lepas, tidak banyak pembanguan di bawa di DUN tersebut. Sebaliknya Umno telah memainkan peranan besar sehinggakan tol di Kampung Datuk Harun telah dipersetujui oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak diberi secara percuma kepada pengguna jalan raya.




“Inilah hasil kerja yang telah dibuat oleh pemimpin Umno. Umno sentiasa ke depan memikirkan keperluan penduduk setempat. Jadi adalah elok kalau DUN Medan ini kita kembalikan semula kepada Umno sebab ternyata parti Umno banyak ambil berat penduduk di Taman Medan,” katanya.