Selasa, September 12, 2017

PROGRAM BERMALAM DI MUZIUM PADA 15 dan 16 SEPT

KUALA LUMPUR, 12 Sept (Bernama) -- Program 'Bermalam di Muzium' yang dijalankan secara serentak di 32 buah muzium di bawah Jabatan Muzium Negara bakal tercatat dalam Malaysia Book of Records (MBOR) sebagai penyertaan pelajar sekolah terbanyak membabitkan lebih 2,000 orang.

Ketua Setiausaha Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan, Datuk Ab Ghaffar A. Tambi berkata program yang dijadualkan pada 15 dan 16 Sept ini sempena sambutan Hari Malaysia dan

sambutan Bulan Kemerdekaan diadakan bagi memupuk semangat patriotisme dalam kalangan pelajar sekolah.

"Selain membentuk generasi muda agar peka terhadap khazanah negara, program ini juga dapat mengukuh peranan muzium sebagai institusi pendidikan tidak formal.

"Dengan aktiviti begini kami juga berpeluang menerangkan secara terperinci peranan muzium dan mengajar peserta mengenai nilai warisan sejarah, kebudayaan dan alam semula jadi," katanya kepada pemberita pada sidang media di sini, Selasa.

Katanya program yang mendapat kerjasama Kementerian Pendidikan itu membabitkan 126 buah sekolah menengah terdiri daripada pelajar Tingkatan Satu hingga Lima di seluruh negara.....