Sabtu, November 12, 2016

ORANG CINA PUN TOLAK MCA MASAKAN KAUM LAIN NAK TERIMA MCA?

KUALA LUMPUR, 12 Nov (Bernama) -- Cadangan untuk menerima keanggotaan bukan Cina dalam MCA perlu dikaji secara menyeluruh dan serius kerana ia melibatkan pindaan perlembagaan parti, kata Setiausaha Agung MCA Datuk Seri Ong Ka Chuan.

Katanya ia memerlukan masa yang panjang untuk mendapatkan persetujuan sekurang-kurangnya dua pertiga daripada jumlah keseluruhan perwakilan pusat.

"Kalau nak bawa orang bukan Cina, kena ubah perlembagaan... biasanya perlukan dua pertiga, tapi pada saya ini adalah satu perubahan menyeluruh, sehingga nama (parti) pun mungkin kita kena tukar" katanya.

Ulasan saya lucu dengar kenyataan MCA nak buka keahlian kepada bukan Melayu sedangkan orang China sudah tolak MCA. Masakan orang bukan Melayu nak terima parti yang ditolak orang China kecuali orang Melayu yang kecewa dalam parti lain mungkin boleh menerima MCA.

Kalau MCA sudah menjadi parti berbilang kaum ini bermakna MCA tidak relevan lagi untuk memperjuangkan nasib orang China dan seperti kata Ong Ka Chuan nama MCA pun kena tukar juga.