Rabu, September 28, 2016

ZAHARIN KENA TARIK BALIK POSTING FACEBOOKNYA



Petang semalam Datuk Zaharin Mohd Yasin telah menulis posting mengenai projek Bandar Baharu Kuala Nerus dalam Facebooknya. Kebetulan ketika beliau menghantar postingnya itu, saya ada di sisi beliau dengan Yusof Merah, Hidayat Fansuri, Shahbudin Embun, Datuk Yusof Chemor, Roslay Raffaie, Datuk Azman dan Datuk Johan Che Pa di kafe Sepiring di Sunway Putra Mall.

Posting beliau berbunyi seperti berikut: "Nak salah siapa? Di Trengganu sebuah negeri Melayu tetapi sebuah syarikat Cina diberikan projek PFI membangunkan projek Bandar Baru Kuala Nerus dengan harga RM600juta.. Khabarnya nama syarikat ialah Lizzi dari Ipoh. lepas itu pemimpin UMNO Trengganu menjerit 'Hidup Melayu' Jangan hipokrit dan menipu Melayu."

Posting itu menjadi viral dan heboh di Terengganu seolah-olah ada ahli politik yang mahu menjatuhkan MB, Ahmad Razif Abdul Rahman yang memberi info kepada Zaharin sedangkan projek ini sudah lama dan bukannya baru dilaksanakan. Projek ini dirancang pada zaman bekas MB lagi, Datuk Seri Ahmad Said dan ia adalah arahan dari atas.

Ia bukan projek tender biasa tetapi projek PFI (Private Fund Inisiative) di mana kontraktornya mengeluarkan modal sendiri dan apabila projek itu siap baru syarikat berkenaan dapat bayaran dari kerajaan negeri. Tuduhan Zaharin yang mengatakan syarikat Lizi yang dapat projek itu adalah tidak benar.

Projek itu diberi kepada Casa Hartamas syarikat 100 peratus Melayu.Macam biasa orang Cina di belakangnya Liu bekas partner Lizzi. Jadi ia bukan syarikat Lizzi. Ia adalah syarikat Liu. Ia bukan tender biasa. Mana ada orang Melayu mampu jalankan PFI tanpa sokongan orang Cina?

Di Kemaman kontraktor kelas F jual projek kepada Ong orang kuat MCA. Ong bukan orang Cina? kalau projek RM200,000 orang Melayu tak mampu buat, apatah lagi projek RM600 juta. Mana ada orang Melayu mampu. Sebab itu ia disub kepada Liu.


Oleh kerana tuduhan Zaharin tidak tepat maka sewajarlah Zaharin menarik balik posting tersebut sebelum Lizzi menyaman beliau. Liu sudah lama berpecah dengan Lizzi dan Liu tiada kaitan dengan Lizzi lagi.