Jumaat, Mac 22, 2013

BERHATI-HATI DENGAN AMIL BIN LIMAN@ AMIR

Banyak kali sudah saya masuk multi-level marketing. Siapa sahaja orang datang berkempen asmuk MLM, saya masuk walaupun saya tidak aktif dalam MLM yang disertai selepas itu. Saya masuk semata-mata nak ambil hati kawan yang selalu datang berkempen di pejabat atau di rumah.Pada bulan lepas 12 Februari saya pergi ke rumah seorang kawan di Bukit Permata. Dia ada bela kuda dan saya bercadang nak belajar menunggang kuda di kediaman Abang Zaini, 75 tahun, seorang pesara di jabatan kerajaan. Tiba-tiba datang kawannya dari Sabah, Amil bin Liman @Amir yang membahasakan dirinya sebagai Amirul yang kononnya sudah menyertai Eurovac satu marketing plan untuk bercuti di Eropah dengan caravan. Oleh kerana sudah lama saya tidak ke Eropah saya memang berhasrat untuk melabur sebanyak RM500 untuk jadi ahli Eurovac. Kali terakhir saya melawat Eropah (London, Paris, Zurich pada tahun 1997 dengan rombongan pemuda UMNO Kemaman). Dah 16 tahun.Jadi dengan RM500 dapat semula pergi Eropah amat menerujakan saya. Setiap orang boleh menaja empat orang. Setiap tajaan kita dapat RM200. Empat orang kita dapat RM800. Maknanya sudah untung RM300 dengan modal RM500. Skim ini amat bagus tapi tak sangka pula Amirul ini penipu. Saya segan pada Abang Zaini, bila Amirul desak jadi ahli Eurovac saya terus masuk ahli dan bayar RM100. Bakinya RM400 dimasukkan dalam akaun bini Amirul pada hujung bulan Februari. Genap sebulan jadi ahli Eurovac, saya pergi ke ofis Eurovac di Bandar Baru Bangi dengan Abang Zaini untuk semak keahlian kami. Rupa-rupanya Amirul menipu kami. Wang kami semua termasuk wang kawan-kawan Abang Zaini tidak dimasukkan dalam akaun Eurovac. Kami berpuas hati kerana petang itu pengasas Eurovac ada. Dia menyuruh kami buat laporan polis kerana Amirul tidak kena mengena dengan Eurovac. Yang lucunya kad keahlian Abang Zaini pun ditipu oleh Amirul. Amirul beri kad orang lain bernama Aishah. Saya sudah buat laporan polis. Kalau terjumpa dengan Amirul ini cepat-cepat hubungi balai polis berdekatan. Saya buat laporan polis kerana tidak mahu orang lain jadi mangsa Amirul. Saya ada sms dengannya 0132846161 tapi dia kata nak bayar semula duit saya pada 20 Mac lalu. Saya sudah beri masa kepadanya sehingga 20 Mac. Oleh kerana dia tak bayar semula duit saya, maka saya dedahkan penipuan ini dalam blog saya dan facebook saya supaya orang lain tidak tertipu dengannya. Saya percaya hampir RM10,000 yang telah dipungut dari kawan-kawan saya serta kawan Abang zaini yang menyertai Eurovac melalui Amirul. Nampaknya harapan saya untuk melawat Eropah berkecai lagi.