Isnin, Mac 05, 2012

PKR MIMPI DI SIANG HARI


PKR berhasrat bertanding di tiga kerusi Parlimen dan 11 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13).

Pengerusi Majlis Pimpinan Negeri (MPN) PKR Terengganu, Azan Ismail, berkata ketika ini PKR negeri sudah memuktamadkan senarai calon untuk bertanding mewakili pakatan pembangkang bagi kerusi berkenaan di kalangan anak jati Terengganu yang disifatkan calon boleh menang.

Beliau berkata, hasrat PKR bertanding di 14 kerusi itu akan dibincangkan bersama pakatan pembangkang peringkat Pusat pada satu mesyuarat khas dalam tempoh terdekat dan senarai calon itu akan dimuktamadkan sebelum 15 Mac ini.

"Hasrat kita ini kerana keadaan PKR yang lebih baik ketika ini, selain PKR sendiri mempunyai ramai calon berwibawa dan boleh menjanjikan kemenangan kepada pakatan pembangkang. Kita sudah kenal pasti calon dan yang pasti, mereka anak jati Terengganu dan berpeluang menang berdasarkan referendum rakyat.

"Setakat ini, kita belum boleh dedahkan kawasan bertanding, tetapi calon dipilih berdasarkan kriteria ditetapkan PKR Pusat. Ini juga simbolik PKR sudah melakukan persiapan dan bersedia lebih awal untuk menempuh PRU-13 yang diuar-uarkan semakin hampir," katanya.

Beliau yang juga Ahli Majlis Pimpinan Pusat PKR dan Ketua Cabang Kuala Terengganu berkata, PKR tidak lagi bergantung kepada rakan pembangkang, sebaliknya mahu menggerakkan jentera sendiri.

"Kita mahu PKR mewakili kerusi dalam setiap kawasan Parlimen di negeri ini dan sudah menyiapkan jentera kerana kita tidak mahu terlalu bergantung kepada rakan dalam pakatan seperti PRU-12," katanya.

Ketika PRU-12 pada 2008, calon PKR bertanding di dua kerusi Parlimen iaitu Kemaman dan Dungun, serta lima kerusi DUN iaitu di Kota Putera, Besut; Permaisuri, Setiu; Seberang Takir, Kuala Nerus; Bandar, Kuala Terengganu dan Telemong, Hulu Terengganu, namun gagal memenangi mana-mana kerusi.

Ketika ini, Terengganu memiliki lapan kerusi Parlimen dan 32 kerusi DUN dengan dua kerusi Parlimen dan lapan kerusi DUN dikuasai PAS.

Sementara itu, Timbalan Pesuruhjaya PAS Terengganu, Saiful Bahari Mamat ketika dihubungi berkata, PAS maklum mengenai hasrat pimpinan PKR mengenai agihan kerusi itu, namun enggan mengulas lanjut kerana menyerahkan kepada mesyuarat PR Pusat untuk membuat keputusan.

"Saya sendiri menjadi pengerusi mewakili PAS pada mesyuarat bagi menentukan kerusi yang akan diwakili parti dalam pakatan pembangkang ketika itu dan setakat ini belum ada apa-apa keputusan kerana masih dalam perbincangan," katanya.

Ulasan saya, nampaknya PKR mimpi di siang hari. Masakan PAS nak beri 14 kerusi kepada PKR manakala PAS tanding 18 kerusi. Gilakah PKR ini? Lima kerusi kalah pada pilihanraya umum lalu masakan PAS nak beri laluan kepada PKR tanding 14 kerusi di Terengganu.

Kuat sangatkah PKR sampai mahu tanding 14 kerusi? Oleh itu masalah perebutan kerusi antara PAS dengan PKR patut memberi kelebihan kepada UMNO untuk mengekalkan kerajaan BN Terengganu pada pilihan raya umum akan datang.