Rabu, September 15, 2010

PENDEDAHAN MURUGIAH PERLU DIPANDANG SERIUS


Pendedahan Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Murugiah bahawa dalam masa lima tahun kebelakangan ini seramai 300 orang belia India ditahan di Pusat Pemulihan Simpang Renggam, Johor perlu dipandang serius.

Kenapa ramai belia India terjerumus dalam gangsterisme? Apakah kerana pengaruh filem Tamil di televisyen? Oleh itu kerajaan perlu mengharamkan filem Tamil kerana ia banyak mempengaruhi belia India terlibat dalam keganasan. Semalam saya sudah buat cadangan ini dan kebetulan pula ia turut dicadangkan oleh Tan Sri Lee Lam Thye yang mahu supaya adegan ganas di tv diharamkan.

Semua filem tidak kira Tamil atau Inggeris atau China penuh dengan adegan keganasan tetapi yang lebih menonjol ialah filem Tamil di mana bila bergaduh sedikit, terus berparang. Ini yang mempengaruhi belia India untuk menjadi ganas dan liar.

Murugiah berani mendedahkan pekung di dada. Tahniah buat beliau. beliau minta Menteri dalam Negeri, Datuk Seri Hishamuddin turun padang ke estet supaya belia India tidak menjadi samseng. Bagi saya, Hishamuddin tidak perlu turun padang. yang penting para pemimpin MIC perlu mainkan peranan mendidik belia India dengan mengadakan kursus motivasi dan sebagainya.

Apakah punca mereka menjadi ganas? Adakah kerana mereka tiada pekerjaan? oleh itu pemimpin MIC perlu mencari pekerjaan buat meeka. jika mereka tidak mempunyai kelulusan, hantarlah mereka mengikuti kursus kemahiran di IKBN dan sebagainya. Di sinilah perlunya pemimpin MIC main peranan. Jangan hanya sibuk berpolitik sahaja.