Rabu, Ogos 04, 2010

ZABIDI PUKUL ANAK SINDIR MENANTU?


Ulasan rakan saya Zabidi Saidi melalui blognya agak nakal kali ini.

Kenapa saya katakan nakal?

Pertama, dia menonjolkan dua individu iaitu Dr Bazlan Datuk Shafie, 42 tahun dan Pengarah Yayasan Pembangunan Keluarga (YPK), Shafarudin Mustapha sebagai calon yang layak bertanding di Batu Burok.

Zabidi lupa atau buat-buat lupa tidak tahulah. Tetapi DUN berkenaan sudah mempunyai Penyelaras Pembangunan DUNnya iaitu Datuk Che Mat Jusoh.

Kedua, Zabidi melakukan ini dengan niat cuba mengusik Pengerusi Perhubungan UMNO Terengganu, Datuk Seri Hishamuddin Hussein agar melihat juga individu lain, selain PPD yang sudah ada.

Atau Zabidi memang ‘pukul anak sindir menantu’?

Dengan kata lain, UMNO Terengganu tidak perlu terlalu rigid untuk melantik semula ADUN yang sedia ada dan PPD yang ada sekarang sebagai wakil rakyat.

Namun Zabidi juga perlu sedar bahawa PPD yang ada sekarang sedang menjalankan tugas mereka di DUN masing-masing dan kita tidak mahu sejarah Pilihan raya umum 2008 berulang.

Maksudnya apabila calon baru diletakkan di tempat yang sudah ada PPDnya sendiri, akan banyak protes daripada orang UMNO sendiri yang selama sudah ‘bekerja kuat’ untuk bos mereka (Pegawai PPD yang dilantik beberapa tahun sebelum pilihan raya berkenaan).

Zabidi jangan lupa kes DUN Batu Buruk apabila Che Mat Jusoh adalah PPD antara 2004 – 2008 tetapi yang bertanding ialah Ketua Puteri UMNO ketika itu, Nordiana Shafie (Senator ketika itu).

Apakah Nordiana kalah kerana memang PAS kuat atau orang UMNO di Batu Burok menolak Nordiana (calon yang digantikan oleh bekas Pengerusi Perhubungan UMNO ketika itu disaat akhir)?

Memanglah banyak teori tetapi jika PPD menjalankan tugas mereka dengan baik berbanding ADUN pembangkang, kenapa tidak diberikan sahaja tempat itu untuk mereka bertanding?

Apapun, hanya Zabidi yang tahu kenapa dia begitu nakal dengan siapa sepatutnya calon di DUN Batu Burok pada pilihan raya akan datang.

(dipetik dari teganuku.blogspot.com)