Isnin, Ogos 02, 2010

KDN PERLU AMBIL TINDAKAN TEGAS


Pemimpin pembangkang Sabah, Jeffrey Gapari Kitingan menggesa kerajaan negeri Sabah dan Sarawak supaya menimbangkan secara serius mewujudkan beberapa negeri baru di kalangan mereka.

Katanya, keluasan kawasan yang besar, kecekapan mentadbir yang lebih baik melalui desentralisasi dan memaksimumkan potensi sebagai alasan untuk berbuat demikian.

Ideanya adalah Sabah dibahagikan kepada lima negeri - Tawau, Sandakan dan Kudat di pantai timur dan utara manakala dua lagi negeri iatu Pantai Barat dan Pedalaman.

Bagi Sarawak pula, menurut Jeffrey, semua sebelas bahagian dijadikan negeri-negeri Sarawak, iaitu Kuching, Samarahan, Sri Aman, Betong, Sarikei, Sibu, Mukah, Kapit, Bintulu, Miri dan Limbang.

"Jumlah 16 negeri dan satu wilayah persekutuan Borneo akan menengelamkan 11 negeri dan dua wilayah persekutuan di Semenanjung Malaysia,” katanya semasa ucaptama tertutupnya yang berjudul 'The Genesis of Malaysia Revisited' dan 'The Way Forward' di Kota Kinabalu, semalam.

Forum itu diadakan sebagai pembuka tirai bagi sambutan rasmi Hari malaysia yang pertama yang dijadualkan pada 16 September ini.

Majlis berkenaan dianjurkan oleh Yayasan Warisan Borneo dengan kerjasama Heritage Common Interest Group Malaysia (CigMA), dan beberapa pertubuhan lain.

Nampaknya Dr. Jeffrey Kitingan adik kepada Presiden PBS ini tidak serik. Beliau pernah ditahan di bawah ISA kerana kononnya mahu membawa Sabah keluar dari Malaysia. Ucapan beliau dalam forum semalam adalah merupakan satu hasutan kepada kerajaan Sabah dan Sarawak supaya mengujudkan lebih banyak negeri berbanding 11 negeri di Semenanjung.

KDN perlu ambil tindakan tegas kepada Dr. jeffrey ini. Dahulu beliau pernah didakwa oleh BPR keyika beliau menjadi Pengarah Yayasan Sabah. Apabila beliau menyertai parti komponen BN, kes rasuahnya ditarik balik dan kemudiannya beliau dilantik Timbalan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan. Betapa cerdiknya beliau.

Ucapan beliau berbaur hasutan. Oleh itu Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishamuddin Tun Hussein perlu ambil tindakan tegas kepada beliau.