Isnin, Februari 01, 2010

MUSLI OLI YANG SAYA KENALI



Saya sudah lama kenali Musli Oli ketika saya bekerja dengan akhbar WATAN di Sabah (1989-1991). Ketika itu beliau banyak menyumbang rencana kepada akhbar WATAN.Saya belum pernah melihat beliau berucap di khalayak ramai sehinggalah hari Sabtu lalu beliau berucap di majlis pelancaran PERKASA Selangor di AU5.

Saya tidak sangka beliau pandai berucap. Bukan semua penulis pandai berucap. Kebetulan beliau dapat peluang berucap di hadapan Tun Dr Mahathir Mohamad maka beliau berseloroh, "Selama ini 22 tahun saya dengar ucapan Tun, hari ini Tun pula dengar ucapan saya".

Yang menariknya, beliau memperkenalkan dirinya seangkatan dengan Datuk Ahmad Shabery Cheek dan Datuk Husam Musa yang sudah jadi menteri dan exco, tetapi "saya hanya jadi YDP Perkasa Sabah".Selorohnya itu membuatkan hadirin ketawa.

Sebagai seorang penulis politik, beliau kenali ramai menteri termasuk Setiausaha Agung UMNO, Datuk Seri Tengku Adnan Mansor. Malah Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan timbalannya, Tan Sri Muhyiddin Yasin turut mengenali Musli.

Jadi tidak mustahil pada pilihanraya umum 2012, Musli akan jadi calon BN bagi kawasan parlimen Kota Belud menggantikan orang luar, Datuk Abdul Rahman Dahlan. Musli adalah ahli jawatankuasa UMNO Bahagian Kota Belud sekarang dan menang G7 dalam setiap kali perhimpunan. Ketua Bahagiannya, Datuk Seri Salleh Tun Said bolehlah dicalonkan di DUN Usukan menggantikan ADUNnya yang bermasalah sekarang.

Oleh itu jika Musli yang sudah ada connection dengan para pemimpin Kuala Lumpur diletakkan sebagai calon parlimen BN di Kota Belud, tidak salah. Walau dia ada hubungan keluarga dengan Datuk Salleh tapi Musli ada kekuatan sendiri. Apatah lagi beliau ada ijazah dalam bidang ekonomi, aktif dalam NGO dan pandai berpidato pula. Keluarganya agak berpengaruh di Kota Belud jadi jika beliau bertanding tidak ada masalah untuk menang.