Khamis, September 03, 2009

JANGAN MAKAN DUIT HARAM, RAPIDKL


Apa nak jadi dengan bas RapidKL? Dahulu kalau naik bas utama, beli tiket RM2.00 dapat naik bas 10 kali satu hari dengan tiket yang sama. Tetapi mulai 1 September lalu, pengguna RapidKL terpaksa berbelanja lebih.


Yang anehnya ada juga tiket RM1.90 yang menyebabkan pemandu bas yang tiada duit baki 10 sen tidak memulangkan baki kepada pengguna. Ini sudah tentu menguntungkan RapidKl jika 10 sen dipungut dari 1 juta pengguna setiap hari. Oleh itu Rapid KL tidak perlu kenakan tambang RM1,90 tetapi mengekalkan RM2.00 supaya pengguna tidak perlu risau wang 10 sen tidak dikembalikan.


Nampaknya Rapid KL tidak ambil ikhtibar dari kematian tokoh korporat taukeh bas Intrakota dahulu. Ramai pengguna mengadu wang mereka 10 sen tidak dikembalikan semula bila bas itu mengenakan tiket 90 sen. Apabila pengguna memberi wang kertas RM1.00 secara automatik wang 10 sen tidak dikembalikan. Adakah pengguna menghalalkan 10 sen itu diberi secara percuma kepada Intrakota? Jawabnya tidak.


Maka tuan punya Intrakota mati dalam kemalangan helikopter yang berkecai daging tubuhnya kerana makan duit haram 10 sen dari setiap pengguna Intrakota. Oleh itu RapidKL hendaklah ambil ikhtibar dari peristiwa makan duit haram 10 sen ini yang tidak dihalalkan oleh pengguna. Justru itu tiket RM1.90 hendaklah dikekalkan RM2.00 untuk memudahkan pengguna.


RapidKL tidak ketinggalan mahu berkhidmat kepada orang ramai apabila ia mengambil berat terhadap penularan pandemik Influenza A (H1N1), Rangkaian Pengangkutan Integrasi Deras Sdn Bhd (RapidKL) kini menyediakan pembersih tangan nyahkuman bagi pengguna di semua 48 stesen Sistem Transit Aliran Ringan (LRT).


Pengurus Besar Komunikasi RapidKL Ebi Azly Abdullah berkata penyediaan kemudahan itu adalah sebahagian usaha RapidKL untuk mengekang wabak itu daripada merebak.


"Kira-kira 350,000 penumpang LRT di Aliran Kelana Jaya dan Aliran Ampang kini boleh menggunakannya secara percuma, dan kemudahan ini disediakan di ruang khas di semua stesen LRT sehingga wabak H1N1 berjaya dikekang," katanya dalam kenyataan di sini pada Khamis.


Sejak wabak itu menular, RapidKL telah melaksanakan penguatkuasaan Pelan Kesinambungan Perniagaan untuk memastikan operasi tren dan bas tidak terjejas termasuk mewujudkan pasukan petugas dalaman khas untuk mengawasi status keseluruhan H1N1.


Ebi Azly berkata selain itu topeng pernafasan khas diberi kepada semua kakitangan, manakala pemeriksaan rambang dibuat di semua stesen LRT dan depot bas terhadap semua staf yang bertugas.


Beliau berkata bagi memastikan kemudahan tren dan bas sentiasa bersih, RapidKL melaksanakan program pembersihan khas di tren dan bas setiap hari dengan menggunakan bahan anti-bakteria khas.


RapidKL juga dalam usaha menggantikan pemegang tangan dalam semua tren LRT Aliran Kelana Jaya yang kini sudah digunakan melebihi 11 tahun, katanya.


Untuk maklumat lanjut, pengguna boleh menghubungi talian bantuan di 03-78852585 atau melayari laman web www.rapidkl.com.my.Sehingga Khamis, pandemik H1N1 mengakibatkan 73 kematian di negara ini dengan 230 lagi disahkan positif H1N1.