Khamis, Mac 05, 2009

KAMI HANYA BERI AMARAN


Datuk Kadar Shah menegaskan bahawa tindakannya bersama Datuk Mazlan Datuk Harun adalah memberi amaran kepada pucuk pimpinan UMNO supaya mengambil tindakan segera kepada aduan salah laku politik.

"Kami belum lagi membuat injunksi mahkamah. Cuma beri amaran sahaja, " katanya ketika dihubungi di Australia pagi ini mengulas kenyataan calon Timbalan Presiden UMNO, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Menurut Kadar, mereka berbuat demikian untuk membersihkan UMNO dari gejala politik wang.

Kata Muhyiddin, tindakan dua ahli UMNO, Kadar Ninam Shah dan Mazlan Harun mahu memohon injunksi di mahkamah bagi menghalang Perhimpunan Agung UMNO yang dijadualkan pada 24 hingga 28 Mac ini, akan mencemarkan nama baik parti.

Naib Presiden UMNO, Muhyiddin Yassin menegaskan, adalah tidak wajar Ketua UMNO Cawangan Bandar Muar dan ahli UMNO Sri Dagang, Kota Damansara itu mengheret parti ke Mahkamah.

“Tindakan mengheret UMNO ke mahkamah tidak wajar walaupun mereka menuntut disegerakan tindakan terhadap kes-kes (politik wang) yang telah dilaporkan kepada Lembaga Disiplin,” katanya semalam.

Kadar dan Mazlan semalam dalam sidang akhbar menegaskan akan mengambil tindakan memohon injunksi daripada mahkamah sekiranya pucuk pimpinan UMNO tidak menyelesaikan kes salah laku dan politik wang sebelum pemilihan UMNO.

Kedua-duanya kesal kerana tiada tindakan dibuat oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan Lembaga Disiplin UMNO terhadap laporan mereka berkaitan isu politik wang dan penyalahgunaan kuasa.

Muhyiddin yang juga Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) menegaskan, UMNO sedang berhadapan dengan banyak ujian dan cabaran yang getir.

Tegasnya, setiap ahli parti harus bertindak dengan lebih bijaksana untuk membantu pimpinan menangani masalah yang lebih utama.

“Mengikut peraturan parti, tindakan sebegini ditegah kerana ia mencemar nama baik UMNO dan kalau injunksi itu dilakukan juga maka keahlian mereka dalam parti terlucut secara automatik,” katanya.